Швець ВасильПершина НаталіяShvets VasylNatalia Pershyna2023-02-082023-02-082022Швець В. Формування умінь математичного моделювання під час розв’язування прикладних задач економічного змісту [Текст] / В. Швець, Н. Першина // Фізико-математична освіта : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Фізико-математичний факультет ; [редкол.: М. П. Вовк, М. Гр. Воскоглу, Т. Г. Дерека та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2022. – Вип. 1 (33). – С. 57–62. – DOI 10.31110/2413-1571-2022-033-1-010https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/12906Формулювання проблеми. У статті звертається увага на проблему формування в старшокласників умінь і навичок математичного моделювання під час навчання математики. Під математичним моделюванням розуміється процес створення математичних моделей, їх математичне опрацювання та інтерпретація отриманих результатів (розв’язків). У повному і завершеному обсязі такий процес представлений у статті у вигляді графічної схеми (велике коло), зміст якої був розкритий в публікаціях В. Блума та Д. Лейса. Однак в такому аспекті його реалізувати під час навчання математики в старшій школі неможливо в силу багатьох причин. Зокрема тому, що старшокласники ще недостатньо підготовлені до цього інтелектуально, та й визначені програмні вимоги середньої освіти цього не передбачають. Мета статті: проілюструвати на конкретному прикладі методику розв’язання прикладних задач економічного змісту, зміст і застосування запропонованих порад, їх особливість. Матеріали і методи. Використано теоретичні методи наукового пізнання (аналіз, синтез, зіставлення, моделювання) та емпіричні (спостереження). Результати. У статті пропонується урізана графічна схема (мале коло), автором якої є В. Швець. Згідно з нею процес математичного моделювання пропонується розглядати під час навчання учнів розв’язуванню прикладних задач. Він має включати наступні етапи: математизацію, математичне опрацювання й інтерпретацію отриманих розв’язків на мові тієї галузі знань, на якій була сформульована прикладна задача. До кожного з етапів пропонуються методичні рекомендації як допомагати учням застосовувати запропонований метод. Висновки. Описані етапи і методичні поради ілюструються на прикладі розв’язання прикладних задач економічного змісту. Автори вважають, що економічна грамотність випускників середньої школи має бути високою. Тому разом з формуванням у старшокласників математичних компетентностей (графічної, аналітичної, обчислювальної, дослідницької тощо) мають формуватися і ключові, до яких відноситься і економічна. Тому є потреба в створенні добірки таких задач як для кожної з навчальних тем курсу алгебри і початків аналізу, так і для повторення вивченого на попередніх уроках, підсумкового повторення вивченого матеріалу з математики за курс середньої школи, підсумкової атестації у вигляді ДПА чи ЗНО.Formulation of the problem. In the article we draw attention to the problem of formation of senior school students' skills and abilities of mathematical modelling during studying of mathematics. In the article, mathematical modelling means the process of creating mathematical models, their mathematical processing and interpretation of the results (solutions). In full and complete, this process is presented in the article in the form of a graphic scheme (large circle), the content of which was disclosed in the publications of W. Bloom and D. Lace. However, it is impossible to implement such scheme in the teaching of mathematics in senior school for many reasons. In particular, it is because senior school students are not yet sufficiently prepared for this intellectually, and certain program requirements for secondary education do not provide for this. The purpose of the article: to illustrate on a specific example the method of solving applied problems of economic content, the content and application of the proposed advice, their features. Materials and methods. Theoretical methods of scientific knowledge (analysis, synthesis, comparison, modeling) and empirical (observation) are used. Results. In the article we propose a truncated graphic scheme (small circle), the author of which is Vasyl Shvets. According to it, the process of mathematical modelling is proposed to be considered during teaching students to solve applied problems. It should include the following stages: mathematization, mathematical elaboration and interpretation of the obtained solutions in the language of the field of knowledge in which the applied problem was formulated. For each stage, guidelines are offered on how to help students apply the proposed method. Conclusions. The described stages and methodical advices we illustrated on an example of the decision of applied problems of economic content. The authors believe that the economic literacy of senior school graduates should be high. Therefore, along with the formation of mathematical competencies of senior school students (graphic, analytical, computational, research, etc.) should be formed also other key competences that includes economic competence. Applied problems with economic content should be a good tool for its formation. Therefore, there is a need to create a selection of such tasks for each of the subjects of algebra and the beginnings of analysis, and to repeat what was learned in previous lessons, final repetition of mathematics for senior school, final attestation in the form of SFA or EIA.ukшкільний курс математикиприкладні задачі економічного змістуматематична модельметодика розв’язування прикладних задачметодика розв’язування прикладних задачschool course of mathematicsapplied problems of economic contentmathematical modelmethod of mathematical modellingmethods of solving applied problemsФормування умінь математичного моделювання під час розв’язування прикладних задач економічного змістуFormation Of Mathematical Modeling Skills During Solving Applied Problems Of Economic ContentArticle0000-0003-2084-133610.31110/2413-1571-2022-033-1-010