Пушкар Лариса ВікторівнаPushkar Larysa ViktorivnaКоган Інна ПетрівнаKohan Inna Petrivna2024-03-252024-03-252023Kohan Inna Petrivnahttps://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14298У статті представлено огляд інтерактивних форм, методів та технологій вокально‐хорової роботи студентів‐хормейстерів у процесі виховання творчої особистості. Розглянуто можливості та практичне значення доцільності використання даних методів у системі вищої професійної музичної освіти. Проаналізовано психологічні та педагогічні аспекти інтерактивного навчання в пізнавальній діяльності здобувачів вищої освіти, які опановують секрети професійної майстерності. Визначено переваги інтерактивних методів навчання та можливості застосування даної методики у вокально‐хоровій роботі зі студентами‐хормейстерами, а саме у студентський період цілеспрямовано набувати професійного досвіду, не очікуючи закінчення учбового процесу. Адже впровадження інтерактивних інноваційних технологій у цілісний освітній процес оволодіння необхідними знаннями надасть змогу ефективно використовувати навчально‐науковий потенціал вищої школи для забезпечення індивідуального підходу до кожної зацікавленої в цьому особистості.The article presents an overview of interactive forms, methods and technologies of vocal and choral work of choirmaster students in the process of nurturing a creative personality. The possibilities and practical significance of the expediency of using these methods in the system of higher professional musical education are considered. The psychological and pedagogical aspects of interactive learning in the cognitive activity of higher education students mastering the secrets of professional skill are analyzed. The advantages of interactive teaching methods and the possibility of using this method in vocal and choral work with students‐choirmasters are determined, namely, during the student period, it is purposeful to gain professional experience without waiting for the end of the educational process. After all, the introduction of interactive innovative technologies into the holistic educational process of mastering the necessary knowledge will make it possible to effectively use the educational and scientific potential of the higher school to ensure an individual approach to each person interested in this. The conducted analysis of research devoted to vocal and choral work in the system of higher education allows us to conclude that on a regular basis, systematically applying interactive learning technologies in the process of mastering the musical and pedagogical repertoire, students develop an awareness of the perception of works of art, and a breadth of thinking is formed , genre and style ideas, the quality of knowledge improves, a steady interest in music appears. and the desire for self‐ improvement, which is undoubtedly reflected in the expressiveness, emotionality, and fullness of one's own performance.вокально‐хорова роботаінтерактивні технології навчанняформи проведення занятьметодична компетентністьтворча активність особистостіхорове виконавстводіалогvocal and choral workinteractive learning technologiesforms of classesmethodical competencecreative activity of the individualchoral performancedialogueСучасні технології інтерактивного навчання у вокально‐хоровій роботі зі студентами‐хормейстерамиModern Technologies of Interactive Learning in Vocal and Choral Work with Student Choirmasters0000‐0001‐5390‐77630000‐0001‐9119‐662410.24139/2312‐5993/2023.04/234‐246