Коган Інна ПетрівнаKohan Inna PetrivnaМатковський ОлександрMatkovskyi Oleksandr2022-10-072022-10-072022Коган, І. Теоретичні та методичні засади формування майстерності концертмейстера в сфері хореографічної діяльності [Текст] /І. Коган, О. Матковський // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 5 (115). – С. 74–86. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.01/074-086.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/12486Дослідження спрямоване на обґрунтування теоретичних і методичних засад формування майстерності сучасного концертмейстера дисциплін напряму «Хореографія» в закладах вищої освіти. Проаналізовано критерії професійної майстерності піаніста-концертмейстера щодо вдосконалення особистих професійних якостей у хореографічній діяльності, основними з яких є професійна компетентність, гуманістична спрямованість, виконавська техніка, імпровізаційна творчість. Розглянуто співвідношення понять«талант» як природний дар та «майстерність», якої набуваю лядина завдяки розвитку власного потенціалу, відданості професійній справі. Запропоновано шкалу рівнів діяльності концертмейстера в хореографічному класі як фахівця.The investigation is directed to explain theoretical and methodological foundations of contemporary concertmaster’s skill formation in “Choreography” discipline in higher educational establishments. Criteria of pianist-concertmaster’s professional skills as to personal professional qualities improvement while choreography activity are analyzed. Professional competence, humanitarian orientation, technique, improvisation, creativity are among them. Correlation of the notions “talent” as a nature’s gift and “mastery” acquired by man while personal potential development and due to devotion in profession are concerned. The scale of estimation of concertmaster’s activity as a specialist is offered. At the modern stage of development there is a burning problem of a specialist’s professional skills improvement as socially active personality oriented to continuous self-development and self-improvement. Firstly, concertmaster must encompass high level of general theory, methodological and professional background, secondly, to carry out professional activity of high quality in the context of personality creative awareness. Introduction of special knowledge about basic components and specific character of concertmaster-pianist’s profession in choreography activity into study favours differential approach in solving problems connected with concertmaster’s mastery formation. Results of the study enable extending knowledge degree and increase understanding of concertmaster’s proficiency at choreography classes. In the course of systemic investigation of concertmaster’s activity as a pianist at choreography classes which successfully combine pedagogical, psychological, organizational and music mastery elements, the main idea is explicated with integrity and uniqueness of this phenomenon.ukмайстерністьталантпотенціал особистостітехнічна обдарованістьвіртуозністьконцертмейстерська діяльністьімпровізаційна творчістьвиконавська технікаproficiencytalentpersonality’s potentialtechnical endowmentsvirtuosityconcertmaster’s activityimprovisational creativityperformance techniqueТеоретичні та методичні засади формування майстерності концертмейстера в сфері хореографічної діяльностіTheoretical and Methodological Bases of Concertmaster’s Proficiency Formation Within Choreography ActivityArticle0000-0001-9119-66240000-0001-7814-799110.24139/2312-5993/2022.01/074-086