Волкова Катерина СергіївнаVolkova Kateryna Serhiivna2018-04-242018-04-242017Волкова, К. Сутність та критерії готовності майбутніх учителів початкових класів до оцінювальної діяльності в умовах інклюзивної освіти [Текст] / К. Волкова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 3 (67). – С. 155–165.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4638У статті на основі аналізу, синтезу, узагальнення й систематизації педагогічної, психологічної, соціально-педагогічної літератури та періодичних видань розкрито сутність готовності майбутніх учителів початкових класів до оцінювальної діяльності в умовах інклюзивної освіти, яка розглядається як результат професійно-педагогічної підготовки, інтегральне багаторівневе динамічне утворення, структуру якого складають ціннісно-мотиваційний, змістовий, операційно-дієвий та рефлексивний компоненти. Визначено критерії, показники й умови формування готовності майбутніх учителів початкових класів до оцінювальної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі.Modern trends in education policy around the world define inclusive education as a priority of education system development of younger generation. Urgent problem of successful implementation of inclusive education is the issue of training teachers who have to master necessary knowledge and skills. Multidimensional researches of the scientists in the context of the above mentioned problem do not solve the existing practice of contradictions: between the established practice of evaluation of only students' subject competencies (results of mastering academic subjects) and the need for evaluation of the key competencies (ability to learn, social-labor, general cultural, information and communication, health-saving and social); between modern requirements for students' assessment in conditions of inclusive education and reluctance of teachers to such activities; between the traditional system of the future primary school teachers' training and feasibility of implementing innovative methods of formation of students' readiness to the assessment activity in conditions of inclusive education. On the basis of analysis, synthesis, generalization and systematization of educational, psychological, social and educational literature and periodicals the essence of the future primary school teachers' readiness to assessment activity in conditions of inclusive education, which is seen as the result of vocational and educational training, integral multi-level dynamic formation, the structure of which consists of value-motivational, content, operational-activity and reflective components, is revealed. The criteria, parameters and conditions for the formation of the future primary school teachers' readiness to the assessment activity in the inclusive educational environment are highlighted. The directions for further research of the discussed problem can be an experimental verification of defined conditions of formation of the future primary school teachers' readiness to assessment activity in an inclusive educational environment.ukінклюзивна освітаготовність до професійно-педагогічної діяльностіготовність до оцінювальної діяльностіучитель початкових класівдіти з особливими освітніми потребамикритерії та показники готовностіinclusive educationreadiness to professional-pedagogical activityreadiness to assessment activityprimary school teacherchildren with special educational needscriteria and indicators of readinessСутність та критерії готовності майбутніх учителів початкових класів до оцінювальної діяльності в умовах інклюзивної освітиEssence аnd Criteria оf the Future Primary School Teachers' Readiness to Assessment Activity іn Conditions оf Inclusive EducationArticle0000-0003-0978-068310.24139/2312-5993/2017.03/155-165