Гаврило Олена ІллівнаПарфілова Світлана ЛеонідівнаHavrylo Olena IllivnaParfilova Svitlana Leonidivna2025-06-182025-06-182025Гаврило, О. Інтерактивні ігри за народними казками як засіб формування екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку [Текст] / О. Гаврило, С. Парфілова // Імідж сучасного педагога. – 2025. – № 2 (221). – С. 66–70.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17139У статті пропонується використання інтерактивних ігор за мотивами відомих дітям старшого дошкільного віку народних казок у процесі формування їхньої екологічної компетентності. Для досягнення мети – перевірки ефективності засобу інтерактивних ігор, було визначено рівні екологічної вихованості дітей та їхні показники. Проаналізовано, який цілей досягає використання інтерактивних ігор у формуванні екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку. Наведено приклади народних казок та подальше опрацювання їх змісту з метою екологічного виховання дітей. Ігри, які запропоновано використовувати: словесні (опис місця, де відбуваються події казки, добір метафор) творчі (створення «квітника» в різних техніках), рухливі (імітація рухів і голосів тварин, звуки природи, зростання рослин). Контрольний зріз після проведення формувального експерименту довів ефективність використання інтерактивних ігор у формуванні екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку. Ключові слова: діти старшого дошкільного віку; екологічна компетентність; інтерактивні ігри; народні казкиThe article proposes the use of interactive games based on folk tales known to older preschool children in the process of forming their environmental competence. In order to achieve the goal of checking the effectiveness of interactive games, the levels of children's environmental education were determined: passive, relatively active and active; and their indicators. It was analyzed what goals the use of interactive games achieves in the formation of environmental competence of older preschool children. Examples of folk tales and further processing of their content for the purpose of ecological education of children are given. Suggested games: verbal (description of the place where the events of the fairy tale take place, selection of metaphors), creative (creating a "flower garden" in various techniques), moving (imitation of animal movements and voices, sounds of nature, plant growth). Children made beautiful images of natural objects based on folk tales “A cunning Hedgehog”, “A Cat and a Rooster”. Flower appliqués were created based on the fairy tale "Orphan Flowers". The children were introduced to winter phenomena by means of the fairy tales "The Punishment of Frost" and "Fox-Sister and Wolf-Brother". Games imitating animal movements helped form empathy for animals. The important points of using interactive games in the formation of environmental competence are highlighted. There should be: joint discussion, decision-making, emotional response of children. A control check after conducting a formative experiment proved the effectiveness of using interactive games in the formation of environmental competence of older preschool children. Keywords: children of older preschool age; environmental competence; interactive games; folk talesukдіти старшого дошкільного вікуекологічна компетентністьінтерактивні ігринародні казкиchildren of older preschool ageenvironmental competenceinteractive gamesfolk talesІнтерактивні ігри за народними казками як засіб формування екологічної компетентності дітей старшого дошкільного вікуInteractive Games Based on Folk Tales as a Means of Forming Environmental Competence Children of Senior Preschool AgeArticlehttps//orcid.org /0000-0001-8260-1448https//orcid.org/0009-0000-0008-9365