Парфілова Світлана ЛеонідівнаПавлущенко Наталія МиколаївнаШаповалова Ольга ВіталіївнаБутенко Віта ГригорівнаParfilova Svitlana LeonidivnaPavlushchenko Nataliia MykolaivnaShapovalova Olha VitaliivnaButenko Vita Hryhorivna2021-06-032021-06-032020Формування пізнавальної мотивації і вікових особливостей молодших школярів [Текст] / С. Л. Парфілова, Н. М. Павлущенко, О. В. Шаповалова, В. Г. Бутенко // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. – 2020. – VIII (91), Issue 227. – Р. 37–41. – DOI: 10.31174/SEND-PP2020-227VIII91-08.http://www.seanewdim.com/uploads/3/4/5/1/34511564/ped_psy_viii_227_91.pdfhttps://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/10869У статті висвітлено різні погляди на проблему можливості цілеспрямованого формування і розвитку пізнавальних мотивів. Виділено позитивні та негативні аспекти мотивації учіння молодшого школяра, описано динаміку її розвитку протягом цього віку, розкрито причини зниження пізнавальної мотивації.In the article the different views on the problem of possibility of the get-to-know motives purposeful forming and development are elucidated. The positive and negative aspects of the junior schoolchildren’ learning motivation are distinguished, the dynamics of its development during this age is described, the reasons of get-to-know motivation’ lowering are revealed.ukвікові особливостімолодший школярмотиваціяінтересрозвитокнавчальний процесage peculiaritiesjunior schoolchildrenmotivationinterestdevelopmenteducational processФормування пізнавальної мотивації і вікових особливостей молодших школярівFormation Cognitive Motivation and Age Peculiarities Younger PupilsArticle10.31174/SEND-PP2020-227VIII91-08