Петренко Марина БорисівнаPetrenko Maryna Borysivna2017-09-262017-09-262015Петренко, М. Б. Формування концертмейстерських інтерпретаційних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва з позицій герменевтичного підходу [Текст] / М. Б. Петренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 10 (54). – С. 139–147.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2413У статті висвітлено теоретико-методичні аспекти формування концертмейстерських інтерпретаційних умінь студентів з позицій герменевтичного підходу. На основі ретроспективного огляду філософської літератури з проблем герменевтики виділено ідеї, які стали базисом розробки педагогічного інструментарію формування вмінь творчого опрацювання образності музично-ансамблевих зразків. Конкретизовано мистецькі методи навчання, що забезпечують ефективність формування вміння здійснювати педагогічно спрямований виконавський аналіз вокально-інструментальних творів для дітей. Доведено ефективність застосування запропонованих методів.In the article theoretical and methodological aspects of forming of the concertmasters interpretive skills of students from the positions of the hermeneutical approach are revealed. This approach involves individually polyvariative interpretation of musical work, taking into account its contextual relations; the unity of objective and subjective, emotional and intellectual, retrospection and actualization in this process, as well as the personal artistic and creative experience of the subject. Based on a retrospective review of the philosophical literature on hermeneutics the ideas of this science, which are important for our study are highlighted: the integrity of the understanding is provided by the interaction of objective and subjective, comprehension occurs in the interaction of rational (logical) and irrational procedures (intuition, prediction, empathy, sympathy), “text”, as encoded in the signs meaning is a subject to interpretation, understanding is dialogical in nature (the dialogue of the present and the past; the author and the interpreter), the multiplicity of interpretations is objectively determined, the understanding is possible, provided the development and education of personality of the interpreter; the multiplicity of interpretations is objectively determined, the understanding is possible, provided the development and education of the personality of interpreter; the basic principles of hermeneutics – a retrospective study of the work, based on the reconstruction and rehabilitation of its meaning and significance; actualization of the work, which considers the modern cultural context. Outlined rules of interpretation became the basis of development of pedagogical instrumentation of developing skills for creative processing of imagery of musical and ensemble samples. Art teaching methods, which provide the efficiency of formation of the ability to carry out educationally directed performing analysis of vocal and instrumental musical works for children are specified, in particular: the method of mastering the algorithm of performing analysis of vocal-instrumental works, the method of creating a “performance score” of the song, the method of verbalization content for works of art. The effectiveness of the proposed methods is proved. Require further study the issues of developing skills for creative processing of imagery musical-ensemble samples from the positions of the activity approach.ukгерменевтикагерменевтичний підхідправила інтерпретуванняконцертмейстерські інтерпретаційні вміннямистецькі методи навчанняhermeneuticshermeneutical approachrules of interpretationconcertmasters’ interpretive skillsart teaching methodsФормування концертмейстерських інтерпретаційних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва з позицій герменевтичного підходуFormation of the Concertmasters’ Interpretive Skills of the Future Musical Art Teachers From Positions of the Hermeneutical ApproachArticle