Лєснік Олена СтепанівнаLiesnik Olena Stepanivna2021-12-092021-12-092021Лєснік, О. С. Формування художньо-мовленнєвих умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі диригентсько-хорової підготовки [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 "Теорія та методика музичного навчання" / Лєснік Олена Степанівна ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка. – Суми, 2021. – 20 с.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11573Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання. – Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. – Суми, 2021. Дисертація є комплексним дослідженням проблеми формування художньо-мовленнєвих умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі диригентсько-хорової підготовки. Розглянуто феноменологію художньо-мовленнєвих умінь у проєкції міждисциплінарного дискурсу. Визначено сутність і структуру художньо-мовленнєвих умінь майбутніх учителів музичного мистецтва. Обґрунтовано методологічні засади та розроблено методику формування художньо-мовленнєвих умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі диригентсько-хорової підготовки. Визначено критерії, показники та рівні сформованості художньо-мовленнєвих умінь майбутніх учителів музичного мистецтва. Експериментально перевірено ефективність методики формування художньо-мовленнєвих умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі диригентсько-хорової підготовки.Thesis for Candidate of Pedagogical Sciences degree in specialty 13.00.02 – theory and methods of musical education. – Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko. – Sumy, 2021. The thesis is a comprehensive study on the issue of artistic-speech skills formation of a future musical art teacher in the course of conducting-choral training. The phenomenology of artistic-speech skills in the projection of interdisciplinary discourse is considered. In the thesis the essence and structure of artistic-speech skills of a future musical art teacher are defined, which consist of a number of components, such as: communicative-reflexive (desire to understand motivation and worldviews of the subjects of musical-educational process in order to determine effective pedagogical and communicative strategies; ability of a future musical art teacher to construct pedagogical-communicative strategies on the basis of ensuring dialogicity of subjectsubject interaction in the musical-educational process); artistic-narrative (ability to create verbal support of pedagogical interpretation of a musical work; skills of designing artistic-speech pedagogical content of musical-educational process); creativepresentation (ability to purposefully apply the skills of artistic-speech explication of the performance-interpretive concept of a musical work in the pedagogical-performative process; ability to effectively organize musical-educational process by means of artistic speech). The essence of the concepts of “music-pedagogical communicative strategy”and “artistic-speech pedagogical content of the musical-educational process” is revealed. The methodological foundations are substantiated and the methodology of formation of artistic-speech skills of a future musical art teacher in the course of conducting-choral training is developed. It is based on the following pedagogical conditions: stimulation of personal-communicative reflection of future musical art teachers in the process of conducting-choral training; creation of a polyartistic-speech interactive space for conducting-choral training; stimulation of creative search activities for the realization of artistic-speech skills. In the course of implementing step-by-step methodology the following methods were used: artistic-speech self-analysis, reflective analysis in communicative-narrative forms, conceptual-interpretative analysis in meta-artistic forms of speech, heuristic dialogue in artistic-pedagogical communication, spontaneous creation of artistic-communicative situation, collective artistic facilitation. The criteria and indicators for assessing the level of formation of artistic-speech skills of a future musical art teacher are determined. The effectiveness of the methodology of artisticspeech skills formation of a future musical art teacher in the process of conductingchoral training in a higher education institution has been experimentally tested.  ukмовленняформування художньо-мовленнєвих уміньмайбутні вчителі музичного мистецтвадиригентсько-хорова підготовкавокально-хорова роботапедагогічна інтерпретаціяпедагогічна стратегіясформованість художньо-мовленнєвих умінь майбутніх учителів музичного мистецтваspeechformation of artistic-speech skillsfuture musical art teacherconducting-choral trainingvocal-choral workpedagogical interpretationpedagogical strategyformation of artistic-speech skills of a future musical art teacherФормування художньо-мовленнєвих умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі диригентсько-хорової підготовкиFormation of Artistic-Speech Skills in the Process of Conductingchoral Training of a Future Musical art TeacherAbstract