Тернавська ТетянаTernavska Tetiana2019-02-282019-02-282018Тернавська, Т. Соціально-педагогічні концепції підтримки сімей, які мають дітей з особливими потребами [Текст] / Т. Тернавська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 8 (82). – С. 286–296.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/6797У статті представлено теоретичне обґрунтування та аналіз соціально- педагогічної підтримки сімей, які мають дітей з особливими потребами. Визначено, що соціально-педагогічна підтримка сімей, які виховують дитину з особливими потребами базується на основних концептуальних принципах соціально-педагогічної роботи і є єдністю дій сімей і соціальних інститутів у процесі соціалізації дитини. Активізація ролі батьків, їх навчання та включення у процес соціально-педагогічної й соціально-психологічної діяльності є сімейно-центрованою практикою, що спрямована на соціалізацію дитини.In the article the theoretical ground and the analysis of social-pedagogical support of the families, who have children with special needs, is given. It is defined that the social-pedagogical support of the families, who have children with special needs, is based on the main conceptual principles of social-pedagogical work and is one of the actions of the families and social institutions in the process of socialization of the child; activation of the parent's role, their study and inclusion to the process of social-pedagogical and social-psychological activity. This is a family-centered practice, which is oriented to the socialization of the child. In the work such methods of research have been used as: theoretical (analysis of scientific and methodological literature on the study problems of social-pedagogical support of the families, who have children with special needs and the aspects of social-pedagogical activity for clarification of the status of the investigated problem and determination of concept-category tool; generalization and anticipation when formulating the conclusions and grounding social-pedagogical support of the families, who have children with special needs), empirical (pedagogical observation for the organization of social-pedagogical support of the families, who have children with special needs). The content and peculiarities of the organizing of social-pedagogical support of the children with special needs are grounded. Social-pedagogical support means a kind of social activity of specially authorized state bodies, directed at support of the system of the guaranteed state level of material provision of the children and youth, taking into consideration their material and physical status, family members, age, health, participation in social and other activities. It is defined, that the leading assignment of the organization of social-pedagogical support of the children with disabilities is creating equal possibilities for their successful integration to all social spheres. The peculiarity of organization of the social work with this group of children is that assisting them is impossible without simultaneous organization of social-pedagogical upbringing and integrating of efforts of combined potential of society for satisfying the special child's needs to the full extent. It is marked that organization of social-pedagogical support of the children with special needs is not beyond the attention of the State and is being realized in the following directions: understanding the problems of the families with children with special needs, their need for medical care, rehabilitation, support service, social protection, family life and personal rights and culture. Directions of social-pedagogical support of children with special needs comprise a dynamic system, in the process of which a successive realization of tactical assignments is made, which constantly arise in the process of interaction with the invalid child, on the way of achieving the aim - inclusion to social life.ukсоціальна роботасоціальна педагогікасоціально-педагогічна підтримка сімейдіти з особливими потребамисоціальний працівниксоціальний педагогсоціалізаціяресоціалізаціяsocial worksocial pedagogicssocial-pedagogical support of the familieschildren with special needssocial workersocial pedagoguesocializationresocializationСоціально-педагогічні концепції підтримки сімей, які мають дітей з особливими потребамиSocial-Pedagogical Concept of Support of the Families, Who Have Children with Special NeedsArticle0000-0002-9464-317510.24139/2312-5993/2018.08/286-296