Максименко Людмила МихайлівнаMaksymenko Liudmyla MykhailivnaМирна АнгелінаMyrna Anhelina2021-03-262021-03-262020Максименко, Л. Організаційно-методичні умови фізкультурно-оздоровчих занять із флорболу для дітей 5–6 років в освітньому процесі [Текст] / Л. Максименко, А. Мирна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 7 (101). – С. 168–179. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.07/168-179.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/10392Головною проблемою модернізації дошкільної освіти є забезпечення цілісного педагогічного процесу, орієнтованого не на окремі якості особистості, а на організм дитини як цілісної системи. Висвітлено, що ефективно організовані фізкультурно-оздоровчі заняття в закладах дошкільної освіти можуть реалізувати маркетингову складову надання освітніх послуг, оскільки є поштовхом до творчого пошуку педагогічними колективами нових засобів розвитку й виховання дошкільнят. Серед новітніх засобів розвитку та виховання дошкільнят доцільно використовувати засоби спортивної гри у флорбол. Для реалізації фізкультурно-оздоровчої програми було використано методи для формування теоретичних знань; оволодіння руховими вміннями й навичками і розвитку фізичних якостей.The purpose of the article is to determine the organizational and methodological conditions of organizing physical education and health classes in floorball for children 5-6 years in the educational process. Theoretical analysis and generalization of data from literature sources and experience of best practice in physical education of preschool children, as well as pedagogical experiment, were used. Determining the organizational and methodological conditions of the preschool education institution №18 “Zirnytsia” was necessary for our pedagogical experiment. Effectively organized physical culture and health classes in a preschool education institution can implement the marketing component of educational services, as it is a step towards raising the level of the institution, a condition for improving teachers’ professionalism, a stimulus to creative search for new tools for preschool development and education. Among the newest means of development and education of preschool children it is expedient to use means of sports game in floorball. Methods of forming theoretical knowledge were used for realization of the physical culture and health program; mastering motor skills and development of physical qualities. The load was regulated by observation, which revealed the degree of fatigue of children by external signs. Attention was paid to skin color, degree of sweating, facial expression, breathing patterns, coordination of children’s movements and attention, no complaints of fatigue and more. Thus, physical culture and health classes with the use of floorball for older preschool children contributed to the comprehensive development of physical and mental qualities. Such classes were characterized by the presence of mutual conditioning of children’s behavior, which contributed to moral education (collectivism, camaraderie, conscious discipline). Prospects for further research will be related to the development of a program of physical education and health classes in floorball for junior pupils.ukорганізаційно-методичні умовифізкультурно-оздоровчі заняттяфлорболдіти 5-6 роківосвітній процесorganizational and methodological conditionsphysical culture and health classesfloorball5–6-year-old childreneducational processОрганізаційно-методичні умови фізкультурно-оздоровчих занять із флорболу для дітей 5–6 років в освітньому процесіOrganizational and Methodological Conditions of Physical and Health Classes in Florbol for 5–6-Year-Old Children in the Educational ProcessArticle0000-0002-8481-69250000-0001-5639-193410.24139/2312-5993/2020.07/168-179