Шуляк АндрійShuliak Andrii2020-12-112020-12-112020Шуляк, А. Інформатизація методів активного навчання в підготовці майбутніх учителів інформатики до використання освітніх Web-ресурсів у професійній діяльності [Текст] / А. Шуляк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 3–4 (97/98). – С. 159–170. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.03-04/159-170.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/9526У статті на основі аналізу наукових джерел виокремлено методи активного навчання в підготовці майбутніх учителів інформатики до використання освітніх web-ресурсів у професійній діяльності, розкрито шляхи їх інформатизації. Запропоновано використовувати методи активного навчання як самостійні педагогічні розробки, так і в поєднанні з традиційними на різних етапах навчального процесу. Визначено характерні ознаки методів активного навчання. Передбачено перспективу подальших досліджень у напрямі розкриття взаємоузгодженості у використанні методів активного навчання, інноваційних форм, засобів та інформаційних технологій.The article, which is based on the analysis of scientific sources, identifies methods of active learning in the preparation of future teachers of computer science to use educational web resources in professional activities, and reveals the ways of informatizing them. We offer to use methods of active training such as independent pedagogical developments, and in combination with traditional ones at various stages of educational process. We give the definition of methods of active learning which means methods that change the nature of learning from reproductive to arbitrary internally determined activity of students to develop and transform their own experience. Characteristic features of active learning methods are determined: problem-solving, adequacy of educational-cognitive activity, nature of future professional activity, individualization, independence of students’ interaction with educational information, mutual learning, and motivation. We consider it expedient to apply the following methods of active learning in the organization of training of future teachers of computer science in their preparation for the use of web resources: the method of projects, cooperative learning; case-study method, game methods (business game); e-portfolio method, round table, associative method; the method of “falsification”; method of information resources; training using teleconferences; method of “reification”, method of demonstration examples, method of precedent; educational modeling; method of expediently selected tasks, method of SWOT-analysis. We revealed the essence of each method, its pedagogical effect, potential, and methods of informatization. The interrelation and coherence of the proposed new methods of active learning are determined. We managed to provide the prospect of further research in the direction of revealing the coherence in the use of active learning methods, innovative forms, tools and information technologies.ukметоди активного навчанняпідготовка фахівцівмайбутні учителі інформатикиосвітні web-ресурсипрофесійна діяльністьгіперпосиланнясайтінформатизаціяmethods of active learningtrainingfuture teachers of computer scienceeducational web-resourcesprofessional activityhyperlinkssiteinformatizationІнформатизація методів активного навчання в підготовці майбутніх учителів інформатики до використання освітніх Web-ресурсів у професійній діяльностіInformatization of Active Learning Methods in the Preparation of Future Computer Science Teachers for the Use of Educational Web-Resources in Professional ActivitiesArticle0000-0001-6615-034110.24139/2312-5993/2020.03-04/159-170