Коваленко Наталія ВолодимирівнаKovalenko Nataliia Volodymyrivna2025-09-222025-09-222025Коваленко Н. Концепції позитивної транскультуральної психотерапії як основа Травмоінформованої педагогіки [Текст] / Н. Коваленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025. – № 3 (143). – С. 463–474. – DOI: 10.24139/2312-5993/2025.03/463-474https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17275Стаття є заключною в серії трьох статей, які розкривають процес розробки, особливості змісту і впровадження курсу «Травмоінформована педагогіка». В дослідженні висвітлено положення концепції позитивної транскультуральної психотерапії як основи розробки курсу «Травмоінформована педагогіка». Визначено, що вдосконалення психолого-педагогічної підготовки майбутнього вчителя в період війни потребує поглибленої психологічної підготовки інтегрованої в організацію освітнього процесу закладів вищої освіти. Обґрунтовано важливість інтеграції психотерапевтичних концепцій позитивної транскультуральної психотерапії для формування педагогічних компетентностей майбутнього вчителя. Основними положеннями концепції ППТ стали: концепція первинних і вторинних здібностей особистості, концепція моделі для наслідування, концепція щастя в позитивній психотерапії. Подано результати опитування здобувачів другого курсу педагогічних спеціальностей щодо ефективності включених підходів, принципів, технік позитивної транскультуральної психотерапії, можливостей їх адаптації та інтеграції в зміст вибіркової дисципліни «Травмоінформована педагогіка».Formulation of the problem. The study highlights the concept of positive transcultural psychotherapy as the basis for developing a course in trauma-informed pedagogy. The purpose of the study is to determine the concepts, principles, and techniques of positive transcultural psychotherapy as the basis for the content of the elective discipline "Trauma-informed pedagogy". Research methods: Achieving the goal involved the use of appropriate methods of psychological and pedagogical research: theoretical analysis of the concept of positive transcultural psychotherapy. Research Results and conclusions: The main provisions of the PPT concept are: the concept of primary and secondary personality abilities, the concept of a role model, the concept of happiness in positive psychotherapy. A survey of second-year students (43 respondents) of Sumy State Pedagogical University based on the results of a two-week pedagogical training practice conducted after the month-long course “Trauma-Informed Pedagogy” revealed that: 57% of respondents noted that they observed and were able to distinguish the degree of manifestation (sufficient/insufficient) of their own primary abilities and teachers’ primary abilities in pedagogical contact with students; 43% noted that they observed the effectiveness of the manifestation of their own and teachers’ primary abilities in communicating with students during acute stress reactions; Acceptance (71%) and Patience (59%) turned out to be the most important primary relevant abilities in contact with a child in extreme war situations (staying in bomb shelters, lack of communication, explosions, air raid sirens, etc.). Analysis of the effectiveness of including the concept of happiness in the PPT course content revealed that 64% of respondents recognized the effectiveness of the specified concept for changing attitudes towards various kinds of situations; 37% indicated a decrease in emotional stress related to traumatic situations. Also, 85% of students indicated that they had not formed the habit of “staying happy”, among the reasons/obstacles they identified: long-term stress, uncertain future conditions, the need for a longer course, the end of the war, more practical tools. During the use of nature-oriented techniques, 61% of students observed a decrease in anxiety during the exercise in nature; 38% noted improved sleep; 34% indicated that natural objects provided clues for rethinking life situations; 48% recognized the interest of children in performing the exercises, at the same time 74% indicated dangerous factors that are important to take into account. Prospects for further research: development of methodological material for the integration of PPT provisions and experimental verification of its effectiveness in the process of teaching the academic discipline "Pedagogy".ukпсихолого-педагогічна підготовка вчителятравмоінформований підхідвибіркова дисципліна «Травмоінформована педагогіка»позитивна транскультуральна психотерапіяпрофесійні комптентності вчителяпсихологічна компетентністьемоційно-етична компетентністьpsychological and pedagogical training of a teachertrauma-informed approachelective discipline "Trauma-informed pedagogy"positive transcultural psychotherapyprofessional competencies of a teacherpsychological competenceemotional and ethical competenceКонцепції позитивної транскультуральної психотерапії як основа Травмоінформованої педагогікиPositive Transcultural Psychotherapy Concepts as the Basis Of Trauma-Informed PedagogyArticle0000-0003-2854-246110.24139/2312-5993/2025.03/463-474