Калашник Марія ПавлівнаKalashnyk Mariia Pavlivna2025-04-022025-04-022025Калашник М. Фортепіанні цикли мініатюр у творчості українських композиторів XX–XXI ст. [Текст] / М. Калашник // Слобожанські мистецькі студії : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: О. К. Зав’ялова, І. Л. Бермес, Льоос Гельмут та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2025. – Вип. 1 (07). – С. 50–54. – DOI: https://doi.org/10.32782/art/2025.1.19https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/16768Метою статті є окреслення концептуальних та жанрово-стильових векторів інтерпретації жанрової моделі фортепі-анного циклу мініатюр у творчості митців України XX–XXI ст. Досягнення мети передбачає методологічну опору на компа-ративні настанови, які поєднують принципи історичного та культурологічного підходів, жанрового та стильового аналізу. Наукова новизна статті полягає у виявленні та обґрунтуванні провідних напрямів концептуального, стильового та жанро-вого модифікування жанрової моделі фортепіанного циклу мініатюр в художньому просторі України XX–XXI ст. Висновки. У статті жанрова модель фортепіанного циклу мініатюр позиціонована як така, що сягає витоками французького класи-цизму, бароко та актуалізується у просторі романтизму та художніх вимірах XX ст., резонуючи із стильовим різноманіт-тям, жанровою дифузійністю та суб’єктивізацією постcучасного мистецького світобачення. У різноманітті інтерпретацій фортепіанного циклу мініатюр у творчості митців України XX–XXI ст. окреслено такі модуси концептуальної, жанрової та стильової репрезентації, як: насичення виразними національними акцентами, апеляція до художнього досвіду романтизму, апробація новаційних стильових спрямувань у контексті моножанрового «прелюдійного» циклу; створення поліжанрових про-грамних циклів, позначених тяжінням до наскрізних форм, стильовим плюралізмом, новаційністю музичної мови та виразового комплексу; формування стильово-меморіального варіанту жанру, маркованого значущістю концепту історичної та націо-нальної пам’яті, стильових та жанрових апеляцій до національного та світового художнього доробку, різноманіттям типів програмності; синтез світового художнього досвіду на ґрунті неофольклоризму; значущість тенденції інтертектуальності, виявленої в синтезі музичного мистецтва та живопису; активне функціонування «дитячого» різновиду, позначеного внутріш-ньою стильовою та жанровою багатовимірністю, значущістю програмності та інтертекстуальних інтенцій; експеримен-талізм у сфері концепції, стилю та жанру, суголосний орієнтації сучасного митця на формування власного творчого світу.The purpose of the article is to outline the conceptual and genre-stylistic vectors of interpretation of the piano cycle miniatures genre model in the works of Ukrainian artists of the XX-XXI centuries. Achieving this goal involves methodological support on comparative guidelines than the principles of historical approaches, genre and style analysis. The scientific novelty of the article lies in the identification and substantiation of the leading directions of conceptual, stylistic and genre modification of the piano cycle miniatures genre model in the artistic space of Ukraine of the XX–XXI centuries. Conclusions. In the article the genre model of the piano cycle of miniatures is positioned as one of that back to the origins of French classicism, baroque and is actualized in the space of romanticism and artistic dimensions of the XX century, resonated with stylistic diversity, genre diffusion and subjectivisation of the contemporary artistic worldview. In the variety of interpretation of the piano cycle of miniature in the Ukrainian artist`s works of the XX–XXI centuries, the following modes of conceptual, genre and stylistic representation are outlined: saturation with expressive national accents, appeal to the artistic experience of Romanticism, testing of innovative stylistic trends in the context of mono-genre «prelude» cycle; creation of poly-genre program cycles marked by a tendency to crosscutting forms, stylistic pluralism, innovation of musical language and expressive complex; formation of a stylistic-memorial variant of the genre marked by te significance of the concept of historical and national memory, stylistic and genre appeals to national and world artistic heritage, and a variety of program types; synthesis of the world artistic experience on the basis of neo-folklorism; significance of the trend of intertextuality revealed in the synthesis of musical art and painting; active functioning of the «children`s» variety marked by internal stylistic and genre multidimensionality, significance of programmatic and intertextual intentions; experimentalism in the field of concept, style and genre, consonant with the orientation of the contemporary artistic to the formation of his own creative world.ukжанрова модельмініатюрафортепіанний цикл мініатюрстильжанрвиконавська інтерпретаціяgenre modelminiaturepiano cycle of miniaturesstylegenreperformance interpretationФортепіанні цикли мініатюр у творчості українських композиторів XX–XXI ст.Piano Cycles of Miniatures in Creativity Ukrainian Composers of the XX–XXI CenturiesArticle0000-0002-6432-277610.32782/art/2025.1.9