Єременко Ольга ВолодимирівнаYeremenko Olha VolodymyrivnaБірюкова Лариса АнатоліївнаBiriukova Larysa Anatoliivna2021-12-302021-12-302021Єременко, О. Провідні методологічні підходи до підготовки магістрів музичного мистецтва [Текст] / О. Єременко, Л. Бірюкова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 3 (107). – С. 549–558. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.03/549-558.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11728У статті висвітлено сутність та схарактеризовано провідні методологічні підходи до підготовки фахівців магістерського рівня в галузі мистецької освіти. Підкреслено, що підготовка магістрів музичного мистецтва ґрунтується на методологічних підходах, що розкривають консолідаційну основу магістерської підготовки, аксіологічні важелі до навчання професіоналів у сфері мистецтва, акмеологічне підґрунтя означеної підготовки, а також її прогностичні орієнтири.The article highlights the essence and characterizes the leading methodological approaches to the training of master's level specialists in the field of art education. It is emphasized that musical art masters’ training is based on methodological approaches that reveal the consolidation basis of master’s training, axiological levers for training professionals in the field of art, acmeological foundations of the indicated training, as well as its prognostic guidelines. To achieve the aim of the article, a set of research methods was used: theoretical – analysis of philosophical, psychological, pedagogical, musicological literature to reveal the essence of methodological approaches in the preparation of masters of music, as well as the definition of basic scientific concepts; synthesis, abstraction and concretization – to substantiate the theoretical and methodological foundations of master's training. The proposed material testifies to the urgency and timeliness of the actualization of this problem and requires its further development from the point of view of the scientific paradigm of modern national education. It is in this area that the long-term substantiation of current problems of higher art education should focus on the development of original and latest learning technologies and their methodological understanding. It is emphasized that further research will be directed at such issues as: guidelines for ensuring the competitiveness of masters at the executive level during performance and professional training; technological and methodological embodiment of reflexive bases of the comprehension of art, etc.ukмагістри музичного мистецтваметодологічні підходиаксеологічна основаакмеологічна спрямованістьконсолідаційний підхідпрогностичні орієнтириmasters of musical artmethodological approachesaxiological basisacmeological orientationconsolidation approachprognostic guidelineПровідні методологічні підходи до підготовки магістрів музичного мистецтваLeading Methodological Approaches to Musical Art Masters’ TrainingArticle0000-0001-9328-17260000-0001-8601-280010.24139/2312-5993/2021.03/549-558