Заболотний Іван ПетровичZabolotnyi Ivan Pavlovych2018-02-272018-02-272013Заболотний, І. П. Психолого-педагогічні особливості управління хором [Текст] / І. П. Заболотний // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, О. В. Єременко, А. Єремус-Левандовська [та ін.]. – Суми : ВВП "Мрія", 2013. – Вип. 2 (2). – С. 3–14.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4137У статті розкриваються психолого-педагогічні особливості управління хоровим колективом, які полягають у феномені особистості диригента-хормейстера; його вміннях створювати особливе психічне напруження, використовувати психологічний фактор впливу – навіювання, управляти власним емоційним станом з одночасним впливом на психологічний стан усіх хористів-виконавців, встановлювати психологічні контакти, володіти важливим ресурсом психіки музиканта – виконавською увагою. На основі виявлених психолого-педагогічних засад організації роботи з хором розроблено систему практичних порад учителямдиригентам, які дадуть змогу методично правильно, ефективно й цікаво вибудовувати модель взаємодії з хоровим колективом.The article reveals the psychological and pedagogical peculiarities of the management of a choral group, which is to the phenomenon of the identity of the conductor-choirmaster, his skills to create a special psychological stress, to use the psychological factor of influence is the suggestion to manage a personal emotional state simultaneously with the influence on the psychological state of all singers-performers, set psychological contacts, hold an important resource psyche musician performing attention. Based on identified psychological and pedagogical foundations the organization of work with the choir has developed a system of practical advice to the teachers-conductors: vocal when configuring choir to consider the state of health, mood choir; at the initial stage of the lessons of great importance is the self-presentation of the conductor and attracting attention of the staff; the Director of the choir not be verbose, should not be given many tasks simultaneously; tasks that are put before the choir should be manageable and accessible; technically complex fragments of a work can be repeated once or twice, reusable repetition will not give the desired result; when communicating with a choir should follow the same respect for its participants; it is necessary to take into account the gender characteristics of the choir; you should not pay attention to random errors and stop performing process; great importance is the distance between the conductor and chorus; classes should be held constant emotional growth; positive, inspiring the emotional state of the choristers can contribute to a better sound generation, if the perpetrators are not formed a vocal skills. The use of these recommendations will help the conductor to build a model of interaction with a choir methodically correctly, efficiently and interesting.ukхоровий колективдиригентпсихологопедагогічні особливостінавіюванняпсихологічні контактивиконавська увагапрактичні порадиchoirconductorpsychological and pedagogical characteristicssuggestionpsychological contactsperforming attentionpractical adviceПсихолого-педагогічні особливості управління хоромThe Psychological and Pedagogical Peculiarities of the Management of the ChoirArticle