Вертель Владислав ВікторовичVertel Vladyslav Viktorovych2021-10-282021-10-282021Vertel, V. V. Ecological and Naturalistic Work Development in Extracurricular Education Institutions of Sumy Region [Text] / V. V. Vertel // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 2 (106). – С. 3–12. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.02/003-012.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11456The article is devoted to the ecological and naturalistic work development in the extracurricular education institutions of Sumy region. The conditions and forms of organization of ecological and naturalistic work in extracurricular education institutions of Sumy region in the second half of the XX – beginning of the XXI century are considered. It is established that ecological and naturalistic work in the region has come a long way of development and reform – from general secondary education to young naturalists stations and complex institutions. In the ecological and naturalistic work development in extracurricular education institutions of the Sumy region, two main periods are conditionally distinguished, each of which is characterized by its own substantive and organizational principles of ecological and naturalistic work.Стаття присвячена розвитку еколого-натуралістичної роботи в закладах позашкільної освіти Сумської області. Розглянуто умови та форми організації еколого-натуралістичної роботи в закладах позашкільної освіти Сумської області у другій половині ХХ – початку ХХІ століття. Установлено, що еколого-натуралістична робота в регіоні пройшла тривалий шлях розвитку та реформування – від закладів загальної середньої освіти до станцій яких натуралістів та комплексних установ. У розвитку еколого-натуралістичної роботи в позашкільних установах Сумської області умовно виділено два основних періоди, кожен із яких характеризується власними змістовними та організаційними засадами еколого-натуралістичної роботи. Установлено, що розвиток еколого-натуралістичної роботи на Сумщині за часів СРСР визначався суспільно-політичними, економічними та педагогічними чинниками. З-поміж них найсуттєвішими були політико-ідеологічні. Особливий вплив у цей період мали ідеї реформування освітнього простору. Еколого-натуралістична робота в закладах позашкільної освіти здійснювалась шляхом застосування форм і методів, які відповідали установкам правлячої партії і мали спочатку переважно сільськогосподарський напрям. Еколого-натуралістична робота за часів становлення Української держави пройшла шлях розвитку та реформування – від станцій яких натуралістів до комплексних освітніх позашкільних установ, у яких змінюється профільність гуртків відповідно до соціального замовлення та мотиваційних компонентів вихованців. У цьому періоді змінилися пріоритети позашкільної еколого-натуралістичної роботи. На перший план виходять: розвиток особистості, профорієнтація та рання профілізація, попередження негативних дитячих проявів, допомога кожній дитині повірити в свої здібності та розкрити власний потенціал, надання додаткових знань та формування життєвої компетентності.ukextracurricular education institutionecological-naturalistic workstudent youthSumy regionзаклад позашкільної освітиеколого-натуралістична роботаучнівська молодьСумська областьEcological and Naturalistic Work Development in Extracurricular Education Institutions of Sumy RegionРозвиток еколого-натуралістичної роботи в закладах позашкільної освіти Сумської областіArticle0000-0002-7662-758510.24139/2312-5993/2021.02/003-012