Мікулінська Ольга СергіївнаMikulinska Olha SerhiivnaЛісовська Ніна ЮріївнаLisovska Nina YuriivnaТрощенко Володимир МиколайовичTroshchenko Volodymyr Mykolaiovych2021-10-072021-10-072021Мікулінська, О. Музична компетентність майбутніх учителів хореографії як мистецько-педагогічна проблема [Текст] / О. Мікулінська, Н. Лісовська, В. Трощенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 1 (105). – С. 426–433. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.01/426-433.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11397У статті досліджено музичну компетентність майбутніх учителів хореографії. Аналіз наукової літератури в галузі педагогіки мистецтва дозволив з’ясувати, що означена компетентність ю інтегрованим утворенням, яке складається з обізнаності щодо взаємозв’язків художніх елементів музичного й хореографічного мистецтва, умінь визначення та класифікації цих елементів, навичок автентичного втілення емоційного змісту музичного твору під час постановочної, педагогічної та виконавської діяльності. З’ясовано, що формування музичної компетентності майбутніх учителів хореографії є важливим чинником професійного становлення згаданих фахівців. Уточено, що подальші розвідки окресленої проблеми доцільно зосередити в напрямі визначення структури музичної компетентності майбутніх учителів хореографії.The article is aimed at clarifying the essence of the musical competence of future choreography teachers and determining the main elements that make up its content. The application of the methods of theoretical analysis of scientific literature in the field of pedagogy, art history, art pedagogy, followed by the synthesis of theoretical concepts and categories, made it possible to come to certain conclusions. In particular, the following was found out: in view of the fact that the basis of choreographic art is the synthesis of plasticity and music, an important aspect of the professional training of future choreography teachers is formation of their musical competence. The analysis of the studies made it possible to establish that the musical competence of future choreography teachers is a dynamic integrated body of knowledge about the relationship of artistic elements of musical and choreographic art (metro-rhythmic organization, genre-style relationships, etc.), the ability to define and classify these elements, skills of authentic embodiment of the emotional content of a piece of music during staging, teaching and performing activities. Since the fundamental factor that makes the art of music related to the choreographic art, that actually determines their syncretic connection, is the metro rhythm, one of the elements of this competence is appropriate to consider the musical-metro-rhythmic feeling, which ensures the process of learning musical art by the choreographer. It is also important for the future teacher of choreography to master the skills to actively and creatively perceive music, to form an emotionally interested attitude towards it, in connection with which the role of artistic and perceptual abilities is actualized. The formation of musical terminological literacy, which is manifested in the mastery of specific musical and artistic terminology, ensures the growth of the professional level of the future choreographer. On the basis of the clarified further scientific research, we consider it necessary to devote to clarifying the structure of the musical competence of future choreography teachers.ukмайбутні вчителі хореографіїмузична компетентністьфахова підготовкаfuture choreography teachersmusical competenceprofessional trainingМузична компетентність майбутніх учителів хореографії як мистецько-педагогічна проблемаMusical Competence of Future Choreography Teachers as an Artistic and Pedagogical ProblemArticle0000-0003-4073-87070000-0003-3719-39880000-0003-4479-109710.24139/2312-5993/2021.01/426-433