Степаненко ОльгаStepanenko Olha2019-02-062019-02-062018Степаненко, О. Філософські концепції тьюторства в контексті проблем вищої освіти [Текст] / О. Степаненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 7 (81). – С. 218–229.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/6638У статті висвітлено філософські концепції тьюторства в контексті проблем вищої освіти. Подано визначення понять «тьютор» та «тьюторство»; окреслено обов'язки тьютора в закладах вищої освіти та моделі тьюторського супроводу (пастирська, професійна та модель інтегрованого курикулуму). Висвітлено значення тьюторства як об'єднувальної ланки між університетом та студентом. З'ясовано роль тьютора з позицій конструктивізму, позитивізму, екзистенціалізму, синергетики тощо.The article deals with the philosophical concepts of tutoring in the context of higher education problems. The definition of the concepts "tutor" and "tutoring" is given; the roles of the tutor in higher education institutions and a model of tutoring (pastoral, professional and integrated curriculum model) are outlined. In the frames of pastoral model, the tutor provides support for students (usually during the academic year) in solving personal and academic issues. The integrated curriculum model, which involves formation of personal and social skills as part of curriculum content of the higher education institution, has been introduced in many UK universities in order to prevent the exclusion of students from higher education institutions. In this case, students must attend mandatory tutoring consultations, during which a sense of belonging and integration of the student with the institution is formed. In this context the significance of tutoring as a link between university and student is highlighted. The professional model of tutoring provides students with academic and moral support by specialists who have special training, on an ongoing basis. The structural-logical analysis of the philosophical concepts of tutoring allowed ascertaining the role of the tutor from the standpoint of constructivism (facilitator; guide; observer of student's self-management process), positivism (tool for the technical implementation of educational theory), existentialism (provider of educational services; mentor), synergetics (facilitator; moderator), etc. These concepts served as a methodological basis for student's tutoring support at higher education institutions in the UK at various stages of the higher education system development, revealing, at the same time, the phenomenon of tutoring from different points of view. For the holistic understanding of tutoring phenomenon it is expedient to study these philosophical concepts comprehensively. Prospects for further research are seen in the consideration of cultural and pedagogical concepts of tutoring.ukтьютортьюторствотьюторський супровідроль тьюторафілософські концепції тьюторствазаклад вищої освітиtutortutoringtutoring supportrole of tutorphilosophical concepts of tutoringinstitution of higher educationФілософські концепції тьюторства в контексті проблем вищої освітиPhilosophical Concepts оf Tutoring in the Context оf Problems оf Higher EducationArticle0000-0002-1415-291610.24139/2312-5993/2018.07/218-229