Мольдерф ТетянаMolderf Tetiana2023-09-222023-09-222021Мольдерф Т. Формування академічної вокально-виконавської культури у структурі підготовки майбутніх викладачів початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів[Текст] / Т. Мольдерф // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 8 (112). – С. 298–313. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.08/298-313https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/13822У статті висвітлено особливості формування академічної вокально- виконавської культури майбутніх викладачів початкових спеціалізованих мистецьких закладів освіти, пов'язані з набуттям ними професійної компетентності, досвіду самовдосконалення, гармонійного фахового розвитку у структурі підготовки фахівців. Виокремлено поняття компетентності як результату здобуття ґрунтовних професійних знань і вмінь; визначено нормативні навчальні дисципліни, зміст яких сприяє розвиткові академічної вокально-виконавської культури творчої особистості майбутнього викладача ПСМНЗ. Артикульовано педагогічний ресурс феномену академічності як системи організації культури звуку, буття суворих правил, канонів, традицій, стилів і жанрів італійської вокальної школи bel canto, де головними принципами виступають канонізація і непорушність.The article highlights the features of formation of the academic vocal-performing culture of future teachers of primary specialized education institutions of art, associated with their acquisition of professional competence, self-improvement experience, harmonious professional development in the structure of training specialists. The concepts of competence are highlighted as a result of obtaining fundamental professional knowledge and skills; normative academic disciplines are defined, the content of which contributes to the development of the academic vocal-performing culture of the personality of the future teacher of primary specialized education institutions of art. It is articulated on the pedagogical resource of the phenomenon of academy as a system for organizing the culture of sound and the existence of strict rules, canons, traditions, styles, genres of the Italian vocal school bel canto, where the main principles are canonization and inviolability. In the context of academicism in the art of singing, we have drawn on the genesis of the concept of "solo singing", "art of singing", "academic singing culture", "artistic content", "interpretation", which summarizes the theoretical and practical experience of the Italian school bel canto. Mastering the phenomenon of the formation of the academic vocalperforming culture of future teachers of primary specialized art education institutions determined identification of its integrity with the theory and practice of the bel canto vocal school, where the vocal-performing culture as a product of the pedagogical and methodological workshop acquired artistic, aesthetic, philosophical and semantic value. These connections lay the groundwork for the formation of the pedagogical competencies of future teachers, their all-round personal development, the highest level of acquired skills, flexible skills and intelligence in the art of singing and interpretation. In addition, the article analyzes the structure in the art industry, which acts as an imperative in deriving criteria for the quality of training specialists, where the entire educational process today has its own specific status, requirements for creative entrance exams, the goal and specific tasks of training. The qualification level of graduates' training is based on the best traditions of world musical culture, which meets the goals of using the pedagogical resource of the academic vocal and performing culture of future teachers. Their professional level has an integrative characteristic of qualities based on the synthesis of skill, competence and creative activity and is realized in the process of creating spiritual values in vocal performing arts, the acquired potential corresponding to European traditions is personified as their own world and is included in the objective atmosphere of the pedagogical tradition and vocal performing culture of the European level.ukакадемічністьакадемічна вокально-виконавська культурапрофесійна освітакомпетентністьсамовдосконаленнямайстерністьacademicacademic vocal-performing cultureprofessional educationcompetenceself-improvementskillФормування академічної вокально-виконавської культури у структурі підготовки майбутніх викладачів початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладівFormation of Academic Vocal-Performing Culture in the Structure of Training of Future Teachers of Primary Specialized art Education Institutions.Article0000-0002-3059-377010.24139/2312-5993/2021.08/298-313