Шевченко А. С.Shevchenko A. S.2018-02-212018-02-212016Шевченко, А. С. Методичні особливості опанування імпровізації на уроках джазового вокалу [Текст] / А. С. Шевченко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ВВП «Мрія», 2016. – Вип. 1 (7). – С. 231–239.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4080Стаття присвячена проблемам вокальної імпровізації. Висвітлено методичні особливості її опанування на уроках джазового вокалу, зокрема виконавський аналіз джазових стандартів і накопичення музично-слухового та вокально-імпровізаційного досвіду. Запропоновані параметри виконавського аналізу, який застосовується для поглибленого розуміння змісту, музичної мови та стилістики виконання певного джазового твору та здійснюється у процесі слухання, нотного запису, порівняння й відтворення найвідоміших джазових імпровізацій учнями. Висвітлено низку методів і прийомів, за допомогою яких відбувається накопичення музичнослухового та вокально-імпровізаційного досвіду у процесі слухання, нотного запису, порівняння й відтворення найвідоміших джазових імпровізацій.The article is devoted to problems of vocal improvisation at the lessons of jazz vocal. It is shown that the main methodological peculiarities of its mastering by the pupils are performing analysis, in particular of jazz standards, and the accumulation of musical-auditory and vocal-improvisation experience, which are specified in a number of techniques and methods. The parameters for performing analysis are suggested: determining the genre and stylistic peculiarities of the work, characteristic of its musical language and artistic images, mandatory translation of the text line by line, and literary translation of the vocal works with a foreign language, definition of a musical form and a structure of the work, analysis of the separate musical elements. The accumulation of musical-auditory and vocal-improvisation experience occurs in the process of listening to the record, comparing, and playing improvisations. The accumulation of the experience of the vocal improvisation activities in the pupils at the jazz vocal lessons is done by performing different creative tasks: creating rhythmic improvisation using harmonic accompaniment; creating certain intonation-melodic passages; creating melody based on a certain harmony and different modes. Methods are expressed in coping voice singing manner of the well-known artists and vocal imitation of playing musical instruments. Analysis of the form and harmonic schemes, “singing” chords vertically and corresponding modes of folk music are the basic methods of work on a jazz standard. Practical experience of introduction of improvisation in the lessons of jazz vocal shows not only the great interest of children in the process of creation, but also a direct influence on the musical development of pupils and formation of specific knowledge and skills. Improvisation has become one of the most favorite activities for the students of jazz vocal. Improvisation is based on the patterns of performance style and proficiency of mastering of the appropriate means of musical expression of jazz art and jazz vocal is determined by the individual qualities of the pupil, in particular: the manner of performance, peculiar vocal timbre, jazz phrasing. So, the samples of the methodological and practical work indicate that improvisation underlies the learning of pupils at the lessons of jazz vocal.ukджазовий вокалімпровізаціявиконавський аналізмузично-слуховий і вокально-імпровізаційний досвідjazz vocalimprovisationperformance analysismusicalauditory and vocal-improvisation experienceМетодичні особливості опанування імпровізації на уроках джазового вокалуMethodological Peculiarities of Improvisation Mastering at the Jazz Vocal LessonsArticle