Курок Віра ПанасівнаKurok Vira PanasivnaВоїтелєва Галина ОлександрівнаVoitelieva Halyna OleksandrivnaЛитвин Ольга МиколаївнаLytvyn Olha Mykolaivna2017-02-222017-02-222016Курок, В. Підготовка вчителів технологій до реалізації міжпредметних зв’язків трудового навчання і креслення [Текст] / В. Курок, Г. Воїтелєва, О. Литвин // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 5 (59). – С. 129–138.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/1137У статті проаналізовано різні підходи до визначення поняття міжпредметні зв’язки, охарактеризовано зміст навчальних програм шкільних предметів трудове навчання та креслення, обґрунтовано можливість здійснення міжпредметних зв’язків цих предметів і випереджальний характер трудового навчання в даних зв’язках. Розкрито можливості підготовки майбутнього вчителя технологій до забезпечення міжпредметних зв’язків трудового навчання та креслення. Виділені вміння майбутніх учителів технологій реалізувати міжпредметні зв’язки трудового навчання і креслення з урахуванням випереджального характеру трудового навчання.Different approaches to defining the concept “interdisciplinary relations” are analysed in the article. It is discovered that implementing interdisciplinary relations in secondary schools educational process has a significant didactic effect that reveals itself primarily in providing scientific and systematic knowledge due to eliminating the educational material repetition in various related subjects; releasing time, which can be used more effectively for teaching purposes. To provide interdisciplinary relations between Labour Training and Technical Drafting future Technology teacher should possess a proper level of professional training, to know and to be able to use various teaching technologies and to be aware of the existing curricula content. The curricula content of such school subjects as Labour Training and Technical Drafting were analysed by the authors; the possibilities of realizing interdisciplinary relations between these subjects were described and the leading role of Labour Training in these relations was grounded. It requires the high level of graphic skills of the technology teacher. The speciality 6.010103 “Technological Education” curriculum analysis allowed finding out that such subjects as Technical Drafting Geometry, Technical Drafting Teaching Methods and Computer Graphics have to provide the future Technology teachers’ proper level of graphic skills. The possibilities of future Technology teachers’ training to implement interdisciplinary relations between Labour Training and Drafting are revealed. Future Technology teachers’ skills to implement interdisciplinary relations between Labour Training and Drafting are dedicated taking into account the leading role of Labour Training. It is proved that interdisciplinary relations implementing is a didactic condition, which improves the scientific level and availability of Labour Training and Technical Drafting, enhances students’ cognitive activity and promotes the quality of their knowledge and skills, that allows both rational and efficient use of time in class.ukміжпредметні зв’язкитрудове навчаннякресленняучитель технологійнавчальна програмапідготовкавипереджальний характер трудового навчаннянавчальні дисципліниinterdisciplinary relationsLabour TrainingdraftingTechnology teachercurriculatrainingleading role of Labour TrainingsubjectsПідготовка вчителів технологій до реалізації міжпредметних зв’язків трудового навчання і кресленняTechnology Teachers’ Training for Implementing Interdisciplinary Relations Between Labor Training and DraftingArticle