Косенко Юрій МиколайовичKosenko Yurii Mykolaiovych2019-04-012019-04-012013Косенко, Ю. М. Дидактична гра як метод формування історичних понять у розумово відсталих учнів [Текст] : дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.03 / Косенко Юрій Миколайович ; Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. – Київ, 2013. – 306 с.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7062Дисертаційна робота присвячена дослідженню дидактичної гри як методу формування історичних понять у розумово відсталих учнів.У дисертації розкрито ознаки, структурні компоненти, класифікації та функції методів навчання взагалі та методу дидактичної гри зокрема. Теоретично обґрунтовано та розроблено зміст дидактичної гри як методу формування історичних понять у розумово відсталих школярів: модель методу дидактичної гри з формування історичних понять у дітей із розумовою відсталістю, класифікацію ігор для уроків історії спеціальних шкіл, ігрові комплекси та методику їх застосування; визначено критерії та рівні сформованості історичних понять у розумово відсталих школярів. Експериментально виявлено та описано рівні сформованості суспільно-історичних понять у школярів із розумовою відсталістю перед вивченням історії та їх мотивацію до вивчення історії. Доведено ефективність запропонованої моделі методу дидактичної гри, комплексу та методики використання навчальних ігор на уроках історії в спеціальних закладах.The thesis for a candidate degree in pedagogical sciences, speciality 13.00.03 – correctional education. – Institute of Special Pedagogics of National Academy of pedagogical Sciences of Ukraine. – Kyiv, 2013. The thesis is devoted to the study of didactic games as the method of historical concepts formation in mentally retarded learners, model didactic definition game designing techniques while applying educational games in history lessons at special schools, leading to common enjoyment of learning historical concepts. Educational methods characteristics, structural components, classification and functions in general, and those of didactic games, in particular, have been revealed in the thesis. The content of didactic game as the method of historical concepts formation in mentally retarded learners has been theoretically proved and elaborated: the model of didactic game method, classification of didactic games, applied in History lessons at special schools, gaming complexes and methodology of their application; the criteria and levels of historical concepts formation in mentally retarded learners have been defined. The levels of socio-historical concepts formation in mentally retarded learners before they begin to study History and their motivation for learning History have been experimentally defined and described. Effectiveness of the suggested model of didactic game method, complexes and the methods of educational games application in History lessons at special schools has been proved.ukдидактична грарозумово відсталі дітиісторичні поняттямодель методу дидактичної грикласифікація навчальних ігоркомплекс дидактичних ігорметодика проведення ігор з історіїdidactic gamementally retarded childrenhistorical conceptsmodel of didactic game methodclassificationdidactic games complexmethods of conduction the games in HistoryДидактична гра як метод формування історичних понять у розумово відсталих учнівDidactic Game as the Method of Historical Concepts Formation in Mentally Retarded LearnersThesis