Пріма РаїсаPrima RaisaПріма ДмитроPrima Dmytro2025-02-072025-02-072024Пріма Л. Готовність учителя початкової школи до забезпечення ефект ивної взаємодії в умовах післядипломної педагогічної освіти: теоретичні аспекти [Текст] / Р. Пріма, Д. Пріма // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – № 5 (139). – С. 345–351. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2024.05/345‐351https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/16454У статті висвітлено деякі теоретичні аспекти проблеми готовності вчителя початкової школи до забезпечення ефективної взаємодії в умовах післядипломної педагогічної освіти. Для досягнення визначеної мети використано такі методи дослідження: теоретичний аналіз наукової літератури, матеріали періодичних видань із теми дослідження, інтерпретаційно‐аналітичний метод, узагальнення. Актуалізовано необхідність підготовки вчителів початкової школи, здатних до партнерської взаємодії на засадах гуманізму, демократії та загальнолюдських цінностей. Внесено уточнення щодо дефініціювання понять «готовність учителя початкової школи», «ефективна взаємодія», специфіки післядипломної педагогічної освіти у забезпеченні ефективної взаємодії. Ефективна взаємодія розглядається як сумісно вибудована дія учасників освітнього процесу, які забезпечують необхідні умови для розвитку особистісного потенціалу, навичок рефлексивної поведінки, емоційного комфорту, навичок ефективного вербального і невербального спілкування, саморегуляції, розвитку потреби в самоактуалізації. Поняття «готовність учителя початкової школи до ефективної взаємодії в умовах післядипломної педагогічної освіти» потрактовано як інтегративну особистісно‐професійну характеристику, що акумулює мотивацію до партнерської взаємодії, комплекс знань, необхідних для розуміння і налагодження спільних дій, здатність вибудовувати конструктивний контакт (вербальне і невербальне спілкування) суб’єктів освітнього процесу, навички рефлексивної поведінки (взаєморозуміння, взаємовплив), саморегуляції та самоактуалізації. Узагальнено, що ефективна педагогічна взаємодія суб’єктів післядипломної педагогічної освіти вимагає формування нового педагогічного мислення викладача системи післядипломної освіти, спрямованого на дорослих учасників означеної суб’єкт‐суб’єктної взаємодії.The article highlights some theoretical aspects of the problem of the readiness of a primary school teacher to ensure effective interaction in the conditions of postgraduate pedagogical education. To achieve the specified goal, the following research methods were used: theoretical analysis of scientific literature, materials from periodicals on the topic of the study, interpretative and analytical method, generalization. The need to train primary school teachers capable of partnership interaction on the principles of humanism, democracy and universal human values is highlighted. Clarifications have been made regarding the definition of the concepts of "primary school teacher readiness", "effective interaction", the specifics of postgraduate pedagogical education in ensuring effective interaction. Effective interaction is considered as a jointly built action of participants in the educational process, which provides the necessary conditions for the development of personal potential, skills of reflective behavior, emotional comfort, skills of effective verbal and non‐verbal communication, self‐regulation, and the development of the need for self‐ actualization. The concept of "readiness of a primary school teacher for effective interaction in the conditions of postgraduate pedagogical education" is interpreted as an integrative personal and professional characteristic that accumulates motivation for partnership interaction, a set of knowledge necessary for understanding and establishing joint actions, the ability to build constructive contact (verbal and non‐verbal communication) of subjects of the educational process, skills of reflective behavior (mutual understanding, mutual influence), self‐regulation and self‐actualization. It is summarized that effective pedagogical interaction of postgraduate education subjects requires the formation of a new pedagogical thinking of the teacher of the postgraduate education system, aimed at adult participants of the specified subject‐subject interaction.ukготовністьзабезпеченняефективна взаємодіявчитель початкової школипедагогічна взаємодіяпедагогічне партнерствопіслядипломна педагогічна освітаreadinessprovisioneffective interactionprimary school teacherpedagogical interactionpedagogical partnershippostgraduate pedagogical educationГотовність учителя початкової школи до забезпечення ефективної взаємодії в умовах післядипломної педагогічної освіти: теоретичні аспектиPrimary School Teacher’s Readiness to Provide Effective Interaction in the Conditions of Postgraduate Pedagogical Education: Theoretical AspectsArticle0000‐0002‐3278‐19000000‐0002‐2102‐993210.24139/2312‐5993/2024.05/345‐351