Лобова Ольга ВолодимирівнаВридник АльонаLobova Olha VolodymyrivnaVrydnyk Alona2025-11-192025-11-192025Лобова, О. Методичні основи навчання співу дітей 6-річного віку в контексті формування їх культурної компетентності [Текст] / О. Лобова, А. Вридник // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: М. Друшляк (гол. ред), О. Семеніхіна, Francis Kwadwo Awuah, N. Demeshkant та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2025. – Т. 13, № 8. – С. 79–86. – DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i8-011https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17716Статтю присвячено розкриттю методичних основ (зокрема етапів, методів і особливостей) навчання співу дітей 6-річного віку, що розглядається як важливий складник формування культурної компетентності особистості. Для підготовки та проведення дослідження застосовано методи теоретичного аналізу та порівняння наукових джерел і навчальної літератури, а також узагальнення практичного досвіду роботи з дітьми відповідної вікової групи. Розкрито значення співочої діяльності для виховання та розвитку дитячої особистості; виокремлено деякі розбіжності і проблеми у вокальній підготовці та сформованості загальних музичних і власне вокальних здібностей дітей 6-річного віку (порушення координації між слухом і голосом, неволодіння основними навичками співу тощо). Проаналізовано основні етапи навчання дітей співу (опанування співочої постави та диригентських жестів педагога; засвоєння дітьми навичок співочого дихання та інших правил співу; вдосконалення вокально-технічних навичок; робота над емоційно-образними аспектами виконання та збагачення співу творчими видами діяльності) та відповідні словесні, наочні та практичні, репродуктивні та творчі методи їх реалізації. Деякі етапи проілюстровано наочними прикладами з сучасної навчальної літератури. Виокремлено особливості застосування зазначених етапів навчання співу дітей 6-річного віку: 1) відсутність чітких меж між етапами, які можуть збігатися, накладатися й поєднуватися; 2) доцільність поєднувати на всіх етапах словесні, наочні і практичні, репродуктивні та творчі методи навчання; 3) обов’язкове використання під час навчання співу мотиваційних і ігрових елементів; застосування та чергування різних форм співу – сольного, ансамблевого, хорового, «ланцюжком» тощо; 4) важливість домінування емоційних початків над «технічними» аспектами вокального навчання для формування в дітей любові й інтересу до співу.The article is devoted to the disclosure of methodological foundations (in particular, stages, methods and features) of teaching singing to 6-year-old children, which is considered an important component of the formation of cultural competence of the individual. To prepare and conduct the study, methods of theoretical analysis and comparison of scientific sources and educational literature were used, as well as generalization of practical experience of working with children of the corresponding age group. The importance of singing activity for the upbringing and development of the child's personality is revealed; some discrepancies and problems in vocal training and the formation of general musical and vocal abilities of 6-year-old children are identified (impaired coordination between hearing and voice, poor mastery of basic singing skills, etc.). The main stages of teaching children to sing are analyzed (mastering the singing posture and the teacher's conducting gestures; children's assimilation of singing breathing skills and other singing rules; improving vocal and technical skills; working on the emotional and figurative aspects of performance and enriching singing with creative activities) and the corresponding verbal, visual and practical, reproductive and creative methods of their implementation. Some stages are illustrated with visual examples from modern educational literature. The features of the application of the specified stages of teaching singing to children of 6 years of age are highlighted: 1) the absence of clear boundaries between the stages, which can coincide, overlap and combine; 2) the expediency of combining verbal, visual and practical, reproductive and creative teaching methods at all stages; 3) the mandatory use of motivational and game elements when teaching singing; the use and alternation of different forms of singing - solo, ensemble, choral, "chain", etc.; 4) the importance of the dominance of emotional beginnings over the "technical" aspects of vocal training for the formation of children's love and interest in singing.ukкультурна компетентністьнавчання співуметодичні основисловеснінаочні та практичнірепродуктивні та евристичні методи навчанняучні закладів мистецької та загальної освітидіти старшого дошкільного вікуcultural competenceteaching singingmethodological foundationsverbalvisual and practicalreproductive and heuristic teaching methodsstudents of art and general education institutionschildren of senior preschool ageМетодичні основи навчання співу дітей 6-річного віку в контексті формування їх культурної компетентностіMethodological Basis of Teaching Singing to 6-Year-Old Children in the Context of Forming their Cultural CompetenceArticlehttps://orcid.org/0000-0001-7028-043Xhttps://orcid.org/0009-0001-4799-6402https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i8-011