Кудря ОксанаKudria Oksana2025-01-292025-01-292024Кудря О. Використання майбутніми учителями технологій мейкерства в сфері декоративно-прикладної творчості у соціальних проєктах [Текст] / О. Кудря // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редакційна рада: О. В. Боряк, М. Воскоглу, Т. Д. Лукашова та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2024. – Т.12, № 9 – С. 40–44. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol12i9-006.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/16339Актуальність дослідження полягає у необхідності навчання студентської молоді забезпеченню психологічної підтримки та соціальної інтеграції родин внутрішньо переміщених осіб через використання інноваційних методів, таких як мейкерство у сфері декоративно-прикладної творчості. В умовах військових дій в Україні та масового переміщення громадян, актуальним є пошук ефективних способів надання допомоги цій категорії населення, зокрема через творчість та освітні ініціативи. Основною метою дослідження було висвітлення практичного досвіду залучення студентів – майбутніх учителів технологій до використання мейкерства у сфері декоративно-прикладної творчості у роботі з родинами вимушених переселенців, а також аналіз ефективності цих підходів для зменшення рівня стресу та тривожності серед учасників. Використані методи дослідження включали аналіз та узагальнення наукової літератури, обробку та інтерпретацію результатів проведених заходів з мейкерства. Результати дослідження демонструють, що мейкерство у сфері декоративно-прикладної творчості є засобом арт-терапії, а мейкерські заходи є ефективними для соціальної інтеграції для родин внутрішньо переміщених осіб. Залучення до творчої діяльності в рамках мейкерських проєктів сприяє зниженню рівня стресу і тривожності серед учасників, підвищує їхню самооцінку. Досвід організації майстер-класів, воркшопів підтвердив, що процес спільного створення декоративних виробів не лише сприяє прояву творчого потенціалу і розвитку навичок, але й створює умови для формування нових соціальних зв'язків. Учасники таких заходів відзначають покращення емоційного стану і зниження відчуття соціальної ізоляції. Впровадження мейкерства у сфері декоративно-прикладної творчості в роботу з родинами внутрішньо переміщених осіб позитивно впливає на психологічний стан учасників, сприяє зниженню рівня стресу, підвищенню самооцінки та зміцненню соціальних зв'язків серед учасників. Студенти – майбутні учителі технологій здобули цінний досвід взаємодії з родинами вимушених переселенців, що дозволило їм удосконалити педагогічні навички у сфері технологічної освіти, продовжувати розвивати професійну компетентність.The study's relevance lies in the need to train student youth to provide psychological support and social integration of families of internally displaced persons through innovative methods, such as making in the field of decorative and applied creativity. In the conditions of military operations in Ukraine and the mass displacement of citizens, it is urgent to find effective ways of assisting this category of population, in particular through creativity and educational initiatives. The main goal of the study was to highlight the practical experience of involving students - future teachers of technology in the use of making in the field of decorative and applied creativity in working with families of forced migrants, as well as to analyze the effectiveness of these approaches to reduce the level of stress and anxiety among participants. The research methods used included the analysis and generalization of scientific literature, empirical methods, processing, and interpretation of the results of the maker activities. The study results demonstrate that making in decorative and applied creativity is a means of art therapy, and making activities is effective for social integration for families of internally displaced persons. Involvement in creative activities within the framework of maker projects helps to reduce the level of stress and anxiety among participants, increases their self-esteem, and helps restore a sense of control over the situation. The experience of organizing master classes and workshops has confirmed that the joint creation of decorative products promotes the manifestation of creative potential and the development of skills and creates conditions for forming new social ties. Participants of such events note the improvement of their emotional state and decrease in the feeling of social isolation. The introduction of maker craft in work with the families of internally displaced persons has a positive effect on the psychological state of the participants, helps to reduce the level of stress, increases self-esteem, and strengthens social ties among the participants. Students - future teachers of technology gained valuable experience in interaction with families of forced migrants, which allowed them to improve their pedagogical skills in the field of technological education to continue developing professional competence.ukтрудове навчання та технологіїздобувачі освітимейкерстводекоративно-прикладна творчістьвнутрішньо-переміщені особиарт-терапіяlabor training and technologieseducation seekersmakingdecorative and applied creativityinternally displaced personsart therapyВикористання майбутніми учителями технологій мейкерства в сфері декоративно-прикладної творчості у соціальних проєктахThe Use by Future Teachers of the Technology of Creation in the Sphere of Decorative and Applied Creativity in Social ProjectsArticle0000-0002-4602-988310.31110/2616-650X-vol12i9-006