Іщенко АнатолійIshchenko Anatoliy2023-03-032023-03-032022Іщенко А. Міждисциплінарний підхід як пріоритетна стратегія розвитку вищої освіти в країнах ЄС [Текст] / А. Іщенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 2 (116). – С. 255–266. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.02/255-266https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/13087У статті розглядається питання актуалізації міждисциплінарного підходу в Європейському просторі вищої освіти. З’ясовано, що велика кількість визначень поняття оприявлює багатоаспектність явища, засвідчує необхідність формування його основних концептуальних засад. Важливість міждисциплінарного підходу для розвитку ЄПВО засвідчує низка документів ЄС (Болонська, Празька, Берлінська, Бергенська декларації, Єреванське, Паризьке та Римське комюніке, Повідомлення Комісії щодо Європейської стратегії для університетів) та проєктів АУЄ («Університети без стін - бачення на 2030 рік», «Шляхи в майбутнє»), у яких підхід осмислюється як один із показників якості європейської освіти.The article is devoted to the question of actualization of the interdisciplinary approach in the European Higher Education Area. It is determined that the reform of the higher education system is a complex dynamic process that determines the search for promising methods, tools and approaches. To improve its quality, attractiveness and competitiveness, the EHEA considers it necessary to actively involve academic mobility, student-centeredness, lifelong learning, digitalisation, dual education, distance and blended learning, open learning, etc. An important way to improve the quality of higher education is the active introduction of interdisciplinary education, which opens new perspectives for the training of a comprehensively developed, competitive specialist. It is found that the interdisciplinary approach is understood as a way to combine in practice the achievements of individual sciences in the educational process and research. T. Augsburg, G. Gunn, J. Thompson Klein, E. O'Connor, Raymond C. Miller, D. Rhoten, E. J. Hackett, and others have addressed the issue in a number of multifaceted studies. The importance of an interdisciplinary approach to the development of the EHEA is demonstrated by a number of EU documents (Bologna, Prague, Berlin, Bergen Declarations, Yerevan, Paris and Rome Communiqués, Commission Communication on a European Strategy for Universities) and EUA projects ("Universities without walls: A vision for 2030", "Pathways to the future: A follow-up to "Universities without walls - A vision for 2030""), in which the approach is gradually becoming one of the most important and is understood as one of the indicators of high quality European education.ukміждисциплінарністьінноваціїуніверситетвища освітаєвроінтеграціяЄвропейський простір вищої освітиБолонський процесАсоціація університетів ЄвропиЄвропейська комісіяЄвропейський Союзinterdisciplinarityinnovationuniversityhigher educationEuropean integrationEuropean Higher Education AreaBologna ProcessAssociation of European UniversitiesEuropean CommissionEuropean UnionМіждисциплінарний підхід як пріоритетна стратегія розвитку вищої освіти в країнах ЄСInterdisciplinary Approach as a Priority Strategy for Higher Education Development in EU CountriesArticle0000-0003-3274-588610.24139/2312-5993/2022.02/255-266