Лянной Михайло ОлеговичLiannoi Mykhailo OlehovychСнагощенко Леся ВікторівнаSnahoshchenko Lesia Viktorivna2021-02-252021-02-252020Снагощенко. Л. В. Формування моральних якостей учнів середнього шкільного віку на уроках фізичної культури [Текст] : магістер. робота / Л. В. Снагощенко ; науковий керівник М. О. Лянной. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – 83 с.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/10197У кваліфікаційній роботі охарактеризовано проблему формування моральних якостей учнів середнього шкільного віку на уроках фізичної культури. Адже питання морального виховання дітей і підлітків набуває особливої актуальності в сучасних умовах мінливої соціально політичної обстановки в країні. В сьогоднішніх умовах при переосмисленні цінностей особливо значущими є проблеми духовно-моральної орієнтації школярів на основі історичної пам’яті, усвідомлення минулого, сьогодення, в побудові образу майбутнього і своєї життєвої перспективи. Виховний процес значно ускладнюється у зв’язку зі змінами системи ціннісних орієнтацій. Пріоритетного значення в розбудові Нової української школи набуває завдання формувати в учнів систему загальнолюдських цінностей не лише соціально-політичних, але й морально-етичних. У роботі аналізується історико-педагогічний аспект духовно- морального виховання особистості засобами фізичної культури; розглядаються основні, пріоритетні напрями морального виховання й розвитку особистості в контексті Концепції Нової української школи; характеризується вплив занять фізичними вправами на моральний розвиток учнів середнього шкільного віку; визначено методичні засади морального виховання учнів середнього шкільного віку на уроках фізичної культури в Україні та провідних країнах світу; проаналізовано методику проведення уроків фізичної культури з метою формування моральних якостей учнів. Значна увага приділяється методичним особливостям морального виховання учнів на уроках фізичної культури. Для розв’язання поставлених у дослідженні завдань використовувався комплекс взаємопов’язаних теоретичних та емпіричних методів (науково- історичний, історико-педагогічний, проблемний, опитування, педагогічний експеримент та ін.). Значна увага приділяється експериментальному дослідженню процесу формування моральних якостей учнів на уроках фізичної культури та експериментальному доведенню його ефективності.The qualification work describes the problem of forming moral qualities of secondary school age pupils in physical education classes. As the issue of moral education of children and adolescents is becoming particularly relevant in the current conditions of the changing socio-political situation in the country. In today’s conditions, when rethinking values, the problems of spiritual and moral orientation of schoolchildren based on historical memory, awareness of the past and present, in building an image of the future and their life perspective are particularly significant. The educational process is significantly complicated due to changes in the system of value orientations. Priority in the development of the New Ukrainian School is the task of forming a system of universal values, not only socio-political, but also moral and ethicalamong pupils. The paper analyses the historical-pedagogical aspect of spiritual-moral education of the individual by means of physical culture; considers the main, priority directions of moral education and personal development in the context of the Concept of the New Ukrainian School; characterizes the influence of physical exercises on the moral development of secondary school age pupils; defines the methodological foundations of moral education of secondary school age pupilsin Physical Culture lessons in Ukraine and leading countries of the world; the methodology of conducting physical education lessons in order to form the moral qualities of pupils is analysed. Considerable attention is paid to the methodological features of moral education of pupils in physical education classes. To solve the tasks set in the study, a set of interrelated theoretical and empirical methods was used (scientific-historical, historical-pedagogical, problem-based, survey, pedagogical experiment, etc.). Considerable attention is paid to the experimental study of the process of forming moral qualities of pupils in physical education classes and experimental proof of its effectiveness.ukморальне вихованнясередній шкільний вікфізична культураmoral educationsecondary school agephysical cultureФормування моральних якостей учнів середнього шкільного віку на уроках фізичної культуриFormation of Moral Qualities of Secondary School Agepupils in Physical Education ClassesMasters