Ячменик Марина МихайлівнаYachmenyk Maryna Mykhailivna2018-10-162018-10-162018Ячменик, М. Педагогічні умови формування готовності майбутніх учителів-словесників до використання засобів медіаосвіти у професійній діяльності [Текст] / М. Ячменик // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 4 (78). – С. 237–249.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5568У статті з урахуванням наукових досліджень та проведеної дослідно- експериментальної роботи окреслено педагогічні умови формування готовності майбутніх учителів української мови і літератури до використання засобів медіаосвіти у професійній діяльності. Надання освітньому процесу медіаосвітньої спрямованості реалізовано на 1-2 курсах у науковому гуртку «Медіакультура вчителя-словесника», мета діяльності якого - формувати теоретичну базу знань із основ медіаграмотності, уміння здійснювати міжособистісне спілкування в сучасному медіапросторі. Оволодіння студентами культурою дослідницької роботи з медіатекстом апробовано під час інтегрованого курсу «Медіаосвіта» зі студентами 3 курсу, що спрямовано на формування вмінь моделювати зв'язний медіатекст із урахуванням принципів текстової організації, новизни й пізнавальної цінності професійно орієнтованої інформації. Педагогічну умову - активне використання засобів медіаосвіти у процесі педагогічної практики - реалізовано студентами 4 курсу на уроках української мови.In the light of research and experimental work, the pedagogical conditions for forming the readiness of the future teachers of Ukrainian language and literature to the use of media education in professional activities are outlined in the article. The pedagogical conditions are defined as circumstances in which takes place successful process of preparation and formation of the readiness of the future teachers of Ukrainian language and literature for the use of media education tools in the professional activity. We consider the essence of the defined readiness as an integrative personal entity that combines the value settings, a set of knowledge and abilities that provide an effective interaction with the subjects of learning (students, colleagues) in a certain range of professional situations on the basis of free possession of media. Among the structural components of readiness we focus attention on the motivational-value, media cognitive, operatively-effective and reflexive-evaluation components that are strongly connected. In the frames of the outlined components (analytical-interpretive, text-genre, linguistic communication, editorial, design skills), scientific and experimental work that was conducted on the basis of A. S. Makarenko Sumy State Pedagogical University and O. Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University, allowed to use pedagogical conditions for the formation of readiness of the future teachers of Ukrainian language and literature for the use of media education in professional activities. Such pedagogical condition of media education as attracting students to work in a media circle we realize on a motivational stage (1-2 courses) through the activity of the scientific circle "Media Culture of the Language Teacher". The goal is to form the theoretical knowledge base of the future language teachers in the sphere of media literacy, media pedagogy, media culture, media competence, to form the ability to interpersonal communication in the modern media space, to constructively communicate in the team, to respond by linguistic tools to a spectrum of social and cultural phenomena, to work with media text. As the result of the study, which were based on the professional and personal development of the student, we determined the personal meaning of the received and improved professional knowledge and skills, personal satisfaction of students through the process of creative work in classes, increasing readiness for self-education.ukпрофесійна діяльність учителя-словесникапідготовка майбутніх учителів української мови і літературиготовність до використання засобів медіаосвітипедагогічні умовизасоби медіаосвітиспецкурсprofessional activity of the language teacherpreparation of the future teachers of Ukrainian language and literaturreadiness for use tools of media educationpedagogical conditionstools of media educationspecial courseПедагогічні умови формування готовності майбутніх учителів-словесників до використання засобів медіаосвіти у професійній діяльностіPedagogical Conditions of the Future Language Teachers' Readiness Formation to Use Tools of Media Education in Professional ActivityArticle0000-0003-3547-046Х10.24139/2312-5993/2018.04/237-249