Повалій Тетяна ЛеонідівнаPovalii Tetiana LeonidivnaЛевенець Вікторія ІванівнаLevenets Viktoriia Ivanivna2018-03-142018-03-142013Повалій, Т. Л. Інтеркультурний зміст музично-танцювальних ігор на заняттях хореографії з дітьми старшого дошкільного віку [Текст] / Т. Л. Повалій, В. І. Левенець // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, О. В. Єременко, А. Єремус-Левандовська [та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – Вип. 1 (1). – С. 148–156.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4234Статтю присвячено інтеркультурному вихованню дітей старшого дошкільного віку на заняттях хореографії. Подано поняття «інтеркультурне» виховання, розглянуто психофізичні особливості дітей старшого дошкільного віку. Наведено класифікацію ігор, що використовуються на заняттях хореографії, доведено їх виховне значення. Розкрито інтеркультурний зміст музично-танцювальних ігор і їх практичне використання в хореографічному вихованні. Обґрунтовано значення та важливість формування основ інтеркультурного виховання шляхом залучення дітей до культур інших народів засобом музичнотанцювальної гри.The article is devoted to intercultural education of senior preschool children at choreography classes. The authors offer the definition of intercultural education as familiarizing with diverse cultures, fostering respect and dignity in representatives of all cultures, irrespective of their race or ethnic background, cultivating awareness of interconnection and mutual influence of universal and national components of culture in the broad sense. Psychophysiological characteristics of senior preschool children are considered, this age being most favorable for socialization. Intercultural content of musical and dancing games is revealed and their practical implementation in choreographic education is demonstrated. The authors present a comparative analysis of various musical and dancing games (Ukrainian, Russian, Greek, English, American, Estonian, Byelorussian, Polish, French, African, Azerbaijani, Kazakh, Latvian, Moldavian etc.). The article cites N. Kudykina’s classification of musical games, which divides games into two large groups: games having rules (outdoor games, dance games, situation mini-games), creative games (games-improvisations). Traditional games (ceremonial, round dance and fun games, games with a plot) make up a separate group. The authors stress that it is necessary to familiarize children not only with the games, but also with traditions, culture, household utensils, costumes, music and traditional games of the nation. Methodological guidelines concerning learning musical dancing games (for the development of dance skills and variance of thinking, attentiveness, dexterity, orientation in space, musicality, creative) are recommended.ukінтеркультурне вихованняінтеркультурний змістмузично-танцювальна грастарший дошкільний вікintercultural educationintercultural contentmusical dancing gamesenior preschool childrenІнтеркультурний зміст музично-танцювальних ігор на заняттях хореографії з дітьми старшого дошкільного вікуIntercultural Content of Musical Dancing Games at Choreography Lessons for Senior Preschool ChildrenArticle