Генкал Світлана ЕдуардівнаGenkal Svitlana EduardivnaСоболева ОксанаSoboleva Oksana2024-10-162024-10-162024Генкал С. Розвивальне освітнє середовище на уроках біології: ключові принципи та практичні підходи [Текст] / С. Генкал, О. Соболева // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – № 4 (138). – С. 13–25. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2024.04/013‐025https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/15792У статті розглядається питання організації розвивального освітнього середовища на уроках біології. У дослідженні наголошується на тому, що сучасна освіта потребує впровадження нових підходів, що сприятимуть формуванню компетентностей, розвитку критичного мислення, здібностей, творчості та самостійності учнів. Обґрунтовано компоненти, ключові принципи та практичні підходи до створення розвивального освітнього середовища на уроках біології. Зазначається, що розвивальне освітнє середовище – це комплекс педагогічних умов, що сприяють не лише засвоєнню знань, а й розвитку вмінь, компетентностей та створюють можливості для самореалізації учнівThe article deals with the issue of organising developmental educational environment at biology lessons.The study emphasises that modern education requires the introduction of new approaches that will help to form competences, develop critical thinking, abilities, creativity and independence of students. The purpose of the article is to substantiate the components, key principles and practical approaches to the organisation of developmental educational environment at biology lessons. Based on the analysis of modern researches, the article describes modern approaches to the definition of the concepts of «educational environment», «learning environment», «developmental educational environment». The authors have found that the educational environment is a multimodal space that should be in line with modern technologies, methods, and forms of learning.The components of the developmental educational environment are substantiated: target, value, technological, psychological, informational, subject‐spatial and socio‐cultural. The article presents practical approaches (developmental, competence and activity‐based) and key principles for creating developmental educational environment at biology lessons (activity in learning, humanisation, problematic, relevant and timely knowledge, conscious participation of students in the educational process, freedom of choice of learning conditions). The authors note that developmental educational environment is a set of pedagogical conditions that contribute not only to the acquisition of knowledge but also to the development of skills and competencies, and create opportunities for students’ self‐realisation. The authors of the article conclude that for the successful organization of the educational environment it is necessary to take into account its multifacedness, systematicity, complexity, as well as the need to improve technologies, methods and approaches for the purpose of the development of each individual.ukосвітнє середовищерозвивальне навчаннярозвивальне освітнє середовищедидактичні принципипрактичні підходиурок біологіїосвітаeducational environmentdevelopmental learningdevelopmental educationalРозвивальне освітнє середовище на уроках біології: ключові принципи та практичні підходиDevelopmental Educational Environment at Biology Classes: Key Principles and Practical ApproachesArticle0000‐0001‐7812‐610310.24139/2312‐5993/2024.04/013‐025