Сергієнко Антоніна АнтонівнаSerhiienko Antonina Antonivna2017-06-292017-06-292015Сергієнко, А. А. Формування національно-соціальних компетентностей школярів на уроках української літератури [Текст] / А. А. Сергієнко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 6 (50). – С. 24–32.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2076У статті окреслюється методична проблема формування засобами української літератури життєво необхідних соціальних компетентностей з акцентуванням на національних рисах українського народу та викликах сьогодення щодо національно-патріотичного виховання, зокрема у процесі вивчення художніх творів української літератури. Автор статті пропонує конкретні, апробовані в навчальному процесі шляхи реалізації компетентнісного підходу на уроках української літератури, методи інтерактивного та групового навчання для забезпечення діяльнісної основи уроку, інші інноваційні прийоми, які допоможутьусім суб’єктам діяльності реалізувати навчальні цілі, створити атмосферу особистісно зорієнтованого, демократичного, результативного навчання.The article outlines methodological problem of essential social competences formation by means of Ukrainian literature with emphasis on national features of Ukrainian people and the challenges of our time concerning national-patriotic education particularly in the study of art works of Ukrainian literature. The author offers specific, tested in the learning process ways of implementation of competence approach at the Ukrainian literature lessons, methods of interactive and group learning for activity-based lessons, innovative techniques, technologies, that would help all subjects of activity to realize educational objectives, create an individually oriented atmosphere of democratic and effective learning. We constantly see that the modern methodological science is updated very quickly. It is necessary to constantly perceive the new technologies, teaching models, educational approaches, combine them, provide them with practical guidance, supplement and implement them. The article refers to the competence approach implementation, which is now seen by teachers as one of advanced ways that directs the educational process to achieve the results, i.e. formation of the core competences of graduates in general and specialized subjects. The author points out the approaches to the social competences formation taking national traits, features of character, mentality of the Ukrainian people into account. Those are clearly reflected in the works of Ukrainian art, because this issue was not given the necessary attention in theoretical works and practical research of scientists and methodologists. Literary education is an important factor in the education of the citizen-patriot of Ukraine; Ukrainian literature is a powerful carrier of identity of Ukrainian nation and language of its genetic code. Methods, techniques and objectives, proposed by the author of the article, could be used by philologists in their practice; some of the author’s assertions may encourage teachers to research activities. The materials of this article can be used by the teachers-philologists for realization of the competence approach to teaching the lessons of Ukrainian literature, specific methods, techniques, and tasks will help teachers in practical activity with the purpose of formation of pupil’ national and social competencies.ukнаціональна ідентичністьсоціальні компетентностіукраїнська літературахудожні твориінтерактивні та групові методидискусійністькомпетентнісно зорієнтовані завданняnational identitysocial competenciesUkrainian literatureworks of artinnovative technologyinteractive and group methodsdialogismdebatabilitycompetency-oriented tasksФормування національно-соціальних компетентностей школярів на уроках української літературиFormation of the National and Social Competence of Schoolchildren at Ukrainian Literature LessonsArticle