Гусєва Тетяна ОлексіївнаHusieva Tetiana Oleksiivna2021-09-152021-09-152020Гусєва, Т. Трудове виховання як засіб корекціїї людей із інваліднісю внаслідок інтелектульних порушень [Текст] / Т. Гусєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 9 (103). – С. 33–43. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.09/033-043.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11223У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми трудового виховання як засобу корекції людей із інвалідністю внаслідок інтелектуальних порушень. Окреслено шляхи допомоги таким людям в умовах реабілітаційної установи, до яких віднесено розвиток особистих трудових умінь людей із інвалідністю; збагачення уявлень про навколишню середовище в процесі праці; розвиток уявлень, сприймання, мислення, набуття вмінь планувати та передбачати результат праці, оволодіння різними знаряддями праці; виховання потреби й готовності працювати в колективі; розвиток дрібної моторики, зорової та рухової координації, координації рухів рук, виховання взаємодопомоги, колективізму, готовності працювати, формування позитивного ставлення до праці дорослого, уміння доводити працю до кінця; виховання працювати правильно, охайно; розвиток мовленнєвого спілкування, розширення та збагачення словника. Ефективність роботи залежала від її цілеспрямованості й систематичності, створення відповідних умов де розвитку якостей, необхідних для трудової діяльності, усвідомлення мети та характеру праці, умов її виконання, дотримання охоронно-педагогічного режиму з урахуванням специфічних особливостей психічного розвитку кожної особистості.The article provides a theoretical analysis of the problem of labor education as a means of correcting people with intellectual disabilities. The ways of helping such people in the conditions of a rehabilitation institution have been identified, which include development of personal work skills of people with disabilities; enrichment of ideas about the environment in the process of work; development of ideas, perception, thinking, acquisition of skills to plan and foresee the result of labor, mastery of various tools of labor; raising the need and willingness to work in a team; development of fine motor skills, visual and motor coordination, coordination of hand movements, education of mutual assistance, collectivism, willingness to work, formation of a positive attitude towards adult work, the ability to bring work to the end; teaching to work correctly, accurately; development of speech communication, expansion and enrichment of the vocabulary. The effectiveness of the work depended on its purposefulness and systematicity, creation of appropriate conditions for the development of the qualities necessary for labor activity, awareness of the purpose and nature of work, the conditions for its implementation, compliance with the protective and pedagogical regime, taking into account the specific features of the mental development of each individual. A set of theoretical and empirical research methods was used, including the following: analysis, synthesis, systematization, comparison and generalization in the process of theoretical study of the issue, pedagogical observation of the process of labor education of persons with intellectual disabilities, conversation with teachers, analysis of psychological and pedagogical documentation for a person with an intellectual disability. The experimental basis of the study was a mixed-type rehabilitation institution (complex rehabilitation) for people with intellectual disabilities – the Center for Assistance of the public organization Felicitas (Sumy). Theoretical analysis and experience of work on labor education of persons with intellectual disabilities have shown that the effectiveness of this work depends on purposefulness and systematization, creating appropriate conditions for the development of qualities necessary for work, awareness of the purpose and nature of work, the pedagogical mode. Specific features of mental development of people with intellectual disabilities lead to the need to take them into account in the organization of education and upbringing.ukтрудове вихованнятрудове навчаннялюди з інвалідністю внаслідок інтелектуальних порушенькорекційна роботапрацясоціалізаціяреабілітаційна установаlabor educationlabor trainingpeople with intellectual disabilitiescorrectional workworksocializationrehabilitation institutionТрудове виховання як засіб корекціїї людей із інваліднісю внаслідок інтелектульних порушеньLabor Education as a Means of Correction of People with Intellectual DisabilitiesArticle0000-0003-3178-163110.24139/2312-5993/2020.09/033-043