Завгородній Денис СергійовичZavhorodnii Denys Serhiiovych2022-12-152022-12-152021Завгородній, Д. Формування дослідницької компетентності майбутніх офіцерів військово-морських сил у процесі їх фахової підготовки [Текст] / Д. Завгородній // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [ редакційна рада: О. В. Семеніхіна, З. Бак, М. П. Вовк та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2021. – Т.8, № 1 – С. 26–32. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol8i1-004https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/12648У статті запропоновано розв’язання наукової проблеми формування дослідницької компетентності майбутніх офіцерів військово-морських сил. Доведено, що формування дослідницької компетентності майбутніх офіцерів військово-морських сил – це спеціально організований, компетентнісно орієнтований освітній процес, результатом якого є позитивні зрушення у рівнях сформованості дослідницької компетентності офіцерів військово-морських сил. Розроблено й експериментально перевірено відповідну модель, яка ґрунтується на системному, компетентнісному, діяльнісному, проектному, синергетичному та особистісно-розвивальному підходах і загальнодидактичних та специфічних принципах (принцип професійної спрямованості; принцип самоорганізації; принцип суб’єктності), охоплює удосконалення змісту (навчальні дисципліни, курс «Основи дослідницької діяльності»), найбільш раціональні методи (пошуковий, кейс-метод, тренінги, диспути) і форми (індивідуальні та індивідуально-групові) навчання, передбачає провідним засобом дослідницькі завдання різних типів (на доведення; недовизначені і перевизначені; зворотні; на складання структурно-логічних схем; оцінно-аналітичні; проектнотехнологічні) і коротко описує діагностичний інструментарій для визначення рівнів (елементарний, достатній, високий) сформованості дослідницької компетентності. Зіставлено стан сформованості дослідницької компетентності в експериментальній і контрольній групах, проведено кількісну (використано статистичний критерій χ2 Пірсона) і якісну оцінку результатів. Статистичний аналіз на рівні значущості 0,05 підтвердив статистично різну динаміку рівнів сформованості дослідницької компетентності за обраними показниками для ЕГ і КГ.The model of formation of research competence of future Navy officers is presented in unity of purpose, methodological, technological, diagnostic blocks, pedagogical conditions and result. The formation of the research competence of future officers involved the gradual realization of tasks at the initial, preparatory and conditionally professional stages. The technological block of the model on the basis of taking into account the peculiarities of the research activities of future Navy officers, and the formation of cadets of executive and research capabilities consistently reflects the content (academic disciplines, special course), forms (lecture, seminar-discussion) , practice, circle, individual consultation), methods that shape the scientific outlook of future officers and exchange information (conversation, debate); methods that organize the research activities of future officers and stimulate its motives (search, research (experience, observation, research), game, project, case-method); a method that helps future officers reflect on their research activities (individual conversation) and tools (research assignments, educational resources, feedback tools). The diagnostic unit describes the criteria, indicators and levels of research competence of future Navy officers. Based on the comparison of the obtained results, their quantitative statistical and qualitative analysis, it was revealed that the implementation of the model of formation of research competence of future Navy officers in the process of professional training led to significant statistically significant changes in the levels of its development in the cadets of the experimental group. The generalization of the obtained results confirmed the achievement of the goal of the dissertation research, the fulfillment of its tasks and the reliability of the experimental results at the significance level of 0.05.ukдослідницька компетентністьдослідницька діяльністьформування дослідницької компетентностімайбутні офіцери військово-морських силмодель формування дослідницької компетентностіпрофесійна підготовкаresearch competenceresearch activitiesformation of research competencefuture Navy officersmodel of formation of research competenceprofessional trainingФормування дослідницької компетентності майбутніх офіцерів військово-морських сил у процесі їх фахової підготовкиFormation of Research Competence of Future Navy Officers in the Course of Their Professional TrainingArticle0000-0001-7187-268010.31110/2616-650X-vol8i1-004