Карпенко Євген ВіталійовичKarpenko Yevhen VitaliiovychКрамська Світлана ГригорівнаKramska Svitlana Hryhorivna2021-10-072021-10-072021Карпенко, Є. Вивчення хорового диригування в умовах дистанційної освіти [Текст] / Є. Карпенко, С. Крамська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 1 (105). – С. 402–414. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.01/402-414.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11395У статті розглядається діалектичний процес із теоретичних проблем та методично-творчих знахідок у практиці проведення онлайн-занять із дисципліни «Хорове диригування» в умовах вимушеної ситуації карантину. Авторами розкриваються особливості фахової підготовки диригентів в окресленому контексті, конкретизується їх власний підхід до проблеми дистанційного навчання в закладах вищої освіти мистецького спрямування. У статті визначаються методичні аспекти щодо змін у підходах до застосування традиційних методів навчання фаховій дисципліні диригентського циклу, висвітлюються нові можливі шляхи та ефективні методи диригентсько-хорової освіти талановитої молоді в непростих умовах сучасності.The relevance of the chosen topic lies in the need to adapt the methodology of teaching choral conducting in higher education institutions of Ukraine in conditions of a pandemic and quarantine. The sudden change in the conditions of teaching and learning has caused not only various educational problems, but also has intensified the work of scientists in the context of their solution. Today, the Foundation for Scientific and Methodological Works has prepared Ukrainian education for the intensive implementation of modern computer technologies, without which distance learning is impossible. Nowadays the most important task is integration of traditional and innovative methods of music education. Methods of using modern innovations in music education of conductor and choral profile should be aimed at enhancing choral conductor’s training, developing professional and creative abilities and identifying his artistic and creative potential with the prospect of its use in further practice. One of the important tasks in this direction is the need to integrate well-known traditional forms and methods of teaching the art of conducting with the use of innovative computer educational technologies. The current situation of the pandemic limits the traditional forms of professional and personal contact between a teacher and a student-conductor in the educational process in conditions of distance learning. But a student can be provided with methodological support for improving his professional competence under the guidance of an experienced teacher. The effectiveness of this process will be facilitated by the successful combination of traditional teaching methods with new professionally significant theoretical and practical approaches (reviewing methodological materials, analyzing educational choral work, video recording, a cappella conducting, phonogram conducting, creating a virtual choir) in the practice of distance conducting education.ukхорове диригуваннядистанційна освітаметоди навчаннякомп’ютерні технологіїchoral conductingdistance educationteaching methodscomputer technologiesВивчення хорового диригування в умовах дистанційної освітиStudy of Choral Conducting in the Conditions of Distance EducationArticle0000-0002-4867-99860000-0002-1114-140210.24139/2312-5993/2021.01/402-414