Ребуха Лілія ЗіновіївнаRebukha Liliia ZinoviivnaКричківська ОксанаKrychkivska OksanaБрик РоманBryk Roman2024-05-282024-05-282022Ребуха Л. Підготовка фахівців соціальної сфери до відповідальних батьківських взаємин [Текст] / Л. Ребуха, О. Кричківська, Р. Брик // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 3 (117). – С. 198–206. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2022.03/198‐206https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14869У статті розглядається формування усвідомленого батьківства, що є процесом присвоєння соціальних, сімейних, психологічних батьківських установок у майбутніх фахівців соціальної сфери. Змістовно доповнено поняття «відповідальність» та «відповідальний батько». Розглянуто найважчі періоди адаптації молодих людей до набуття ролі батьків. Зазначено, що підготовка фахівців соціальної сфери до усвідомленого батьківства в закладах вищої освіти передбачає упорядкування і встановлення в особистості стійких зв’язків між структурними компонентами батьківства та повноцінному виявленні у молоді його когнітивної, емоційної та поведінкової складових. Зроблено висновок, що батьківство виступає багатогранним феноменом, представленим на двох рівнях: суб’єктивно‐особистісному та індивідуальному, які слугують вагомими етапами у процесі становлення батьківства.The article considers the formation of conscious parenting, which is the process of assigning social, family, and psychological parenting attitudes to future professionals in the social sphere. The notion of "responsibility" in women and men and "responsible father" has been substantially supplemented. The most difficult periods of adaptation of young people to the role of parents are considered. It is noted that the training of social workers for conscious parenting in higher education institutions involves streamlining and establishing in the individual stable links between the structural components of fatherhood and the full identification of its cognitive, emotional and behavioural components. Emphasis is placed on the dependence of responsible parenthood on the balance of communicative, emotional, economic, normative‐legal, and spiritual‐value types of education. The influence of the defining attitudes of the parental family in the development of the personality of the social sphere specialist, which is value orientations aimed at forming trusting relationships in the family, a warm family atmosphere and cooperation. It is theoretically proven that fatherhood is recognized by modern youth as a primary family value influenced by external and internal factors. It is stipulated that the process of fatherhood formation takes place under the influence of a friendly environment and civil society. The role of society in the formation of fatherhood "adjusts" future mothers and fathers to the full range of responsibilities associated with the upbringing of the new generation and gaining a new prestigious social status. It is concluded that fatherhood is a multifaceted phenomenon, represented on two levels: subjective‐personal and individual, which serve as important stages in the formation of fatherhood. The appropriate gradual formation of fatherhood allows organizing its purposeful development in higher education and proper preparation of young people to perform new status roles in the future.ukбатьківствовідповідальні батьківські взаєминимолода сім’яфахівці соціальної сфериfatherhoodresponsible parentingyoung familysocial workers provisionПідготовка фахівців соціальної сфери до відповідальних батьківських взаєминРreparation of Social Sphere Specialists for Responsible Parental RelationsArticle0000‐0002‐0054‐06510000‐0003‐3007‐02480000‐0001‐8362‐359310.24139/2312‐5993/2022.03/198‐206