Ніколаї Галина ЮріївнаNikolai Halyna Yuriivna2018-03-132018-03-132013Ніколаї, Г. Ю. Методологічні пошуки у сфері мистецької освіти [Текст] / Г. Ю. Ніколаї // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, О. В. Єременко, А. Єремус-Левандовська [та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – Вип. 1 (1). – С. 3–17.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4222У статті розглянуто методологічні орієнтири досліджень проблеми розвитку мистецької освіти, серед яких: основні закони діалектики, принцип історизму та синергетична парадигма, що дозволяє виявити передумови виникнення галузі, основну внутрішню суперечність як джерело її саморозвитку, здійснити діалектичну періодизацію та науково обґрунтований прогноз. Виокремлено етапи ґенези музичнопедагогічної освіти в Україні; висвітлено процес перетворення її на компонент мистецької освіти, в системі якої нині відбувається диференціація нової складової – хореографічно-педагогічної, що потребує свого методологічного обґрунтування.The author dwells upon the methodological cornerstones of the research of the development of arts education, namely the basic dialectic laws, the principle of historicism and synergetic paradigm, which helps reveal the premises of the foundation of this sphere, the main inner contradiction, which serves as the source of its self-development, make dialectic periodization and scientifically grounded prognosis. The stages of genesis of musical pedagogical education in Ukraine are singled out, such as confessional and musical stage, stage of secularization of education, stage of search and organization, self-identification and integration stages. The author describes the process of transformation of musical pedagogica education into a component of arts education, when together with the establishment of pedagogical universities and arts departments that absorbed musical pedagogical educayion, its organizational and formal features of a branch disappear and it acquires new characteristics. The article traces the processes of integration and differentiation, due to which musical pedagogical education becomes a component of arts education, while within the latter differentiation of choreographic pedagogical education occurs.ukрозвиток мистецької освітинауково-мистецька парадигмамузично-педагогічна освітахореографічно-педагогічна освітаметодологічні орієнтириінтеграційні тенденціїdevelopment of arts educationscientific and arts paradigmmusical pedagogical educationchoreographic pedagogical educationmethodological guidelinesintegration tendenciesМетодологічні пошуки у сфері мистецької освітиMethodological Research in the Sphere of Arts EducationArticle