Чжоу ЄChzhou Ye2019-05-312019-05-312018Чжоу Є Сутність та компонентна структура художньо-емоційного досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва [Текст] / Чжоу Є // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2018. – Вип. 2 (12). – С. 116–124.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7338У статті актуалізовано питання впливу музичного мистецтва на емоційну сферу особистості. Показано, що емоційна сфера особистості є полімодальним явищем, оскільки охоплює психологічні, фізіологічні, духовні, моральні, художньо-творчі модуси. Визначено сутність художньо- емоційного досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва. Теоретично обґрунтовано, що в їхній професійній підготовці художньо-емоційний досвід носить особистісно-творчий і компетентнісно-фаховий характер, він забезпечує процеси пізнання, емотивного реагування, переживання, інтерпретації творів, ґрунтується на художньо-образній пам’яті, що й позначається на його компонентній моделі. Компонентна модель складається з гностично-антропологічного, ціннісно-інтенціонального та творчо-праксеологічного компонентів.The article addresses the issue of musical art influence on the emotional sphere of the individual. Based on the analysis of literary sources regarding various aspects of emotional sphere, it is shown that emotional sphere of the personality is a polymodal phenomenon, as it covers psychological, physiological, spiritual, moral, artistic-creative modes, which are aimed at cognitive, emotive, evaluative and creative processes. The essence of emotional experience in artistic creativity is actualized and the concept of “artistic-emotional experience ” is defined. In the study artistic-emotional experience is understood as the result of accumulation of standards of emotional response, experiencing, understanding and evaluating artistic phenomena expressed by certain artistic-linguistic means that have common or stereotypical semantic code. The specificity of artistic- emotional experience of future musical art teachers, which in their professional training is characterized by a personality-creative and competence-professional character, has been determined. It is shown that synthesis of emotional and rational, cognitive is also characteristic features of artistic-emotional experience of future musical art teachers; peculiarities of artistic-figurative thinking and artistic-figurative memory, as well as accumulated experience of representations about microstructural semantic intonation, which corresponds to the artistic- emotional characteristics of the image. The component model of artistic-emotional experience consists of gnostic- anthropological, value-intentional and creative-praxeological components. Each of the components is not a linear formation, but is of a volumetric nature.ukемоційна сфераемоційний досвідхудожньо-емоційний досвід майбутніх учителів музичного мистецтваemotional sphereemotional experienceartistic-emotional experience of future musical art teachersСутність та компонентна структура художньо-емоційного досвіду майбутніх учителів музичного мистецтваThe Essence and Component Structure of Artistic-Emotional Experience of Future Musical Art TeachersArticle