Ю ЯньYu Yan2019-05-312019-05-312018Ю Янь Актуалізація художньої спрямованості фортепіанної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва в контексті компаративістики [Текст] / Ю Янь // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2018. – Вип. 2 (12). – С. 125–133.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7339У статті актуалізовано проблему художньої спрямованості фортепіанної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва у зв’язку з важливістю застосування потенціалу музики у формуванні цілісного світогляду школярів, зокрема його художнього конструкту. Уточнено визначення ключових понять: художність, художня спрямованість фортепіанної підготовки; наведено смисл компаративістського контексту зазначеної проблеми. Доведена значущість програмної музики для художньої спрямованості фортепіанної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтваThe problem of artistic orientation of future musical art teachers’ piano training is actualized by the strategy of the Ministry of Science and Education of Ukraine on the formation of a holistic worldview of schoolchildren, which is based on the integration of scholarly material, and in art pedagogy - on the integration of arts. In art studies, aesthetics and pedagogy of art, the key categories are “artistry ” and “art ”. It is shown that phenomenon denoted by this category is characterized by two aspects: as a concept denoting belonging to art and its synthesizing properties, community; as an activity in creation of works of art and their reproduction. In creative activity, artistry is understood as a bivalent feature of the performing process: its highest quality and indirect connection with various types of art in the process of the emergence of ideas and search for figurative associations. The concept of “artistic orientation of piano training” is interpreted as a process and result of achieving the quality level of various forms of piano performance, which provides a future musical art teacher with effective use of interpretation of artistic images of musical works, their connection with images of other types of art in order to shape students ’ musical culture. Comparative studies help to establish similar and different in polar cultures, which affects the quality of piano performance. In the future, it is planned to substantiate theoretically the essence of artistic direction of future musical art teachers’ piano training in order to obtain the result - their readiness for application of the artistic-pedagogical potential of piano performance in the educational musical-aesthetic process with schoolchildren.ukartistryartistic orientationartistic orientation of piano trainingfuture musical art teachersхудожністьхудожня спрямованістьхудожня спрямованість фортепіанної підготовкимайбутні вчителі музичного мистецтваАктуалізація художньої спрямованості фортепіанної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва в контексті компаративістикиActualization of Artistic Orientation of Future Musical Art Teachers’ Piano Training in the Context of Comparative StudiesArticle