Данько Наталія ПавлівнаDanko Nataliia PavlivnaВасько Ольга ОлександрівнаVasko Olha Oleksandrivna2021-09-212021-09-212020Данько, Н. Розвиток образного мислення учнів початкових класів на уроках образотворчого мистецтва [Текст] / Н. Данько, О. Васько // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 10 (104). – С. 325–338. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.10/325-338.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11304У статті розглядається проблема розвитку образного мислення молодших школярів засобами образотворчого мистецтва; представлено хід і результати дослідження рівнів розвитку образного мислення учнів початкових класів під час уроків образотворчого мистецтва в сучасній початковій школі; пропонуються можливі шляхи розвитку образного мислення учнів як важливої творчої здібності; називаються можливі шляхи розвитку образного мислення дітей молодшого шкільного: формування розуміння образної мови; застосування дидактичних іграшок, ігрових ситуацій, використання комплексу методів вивчення образотворчого мистецтва, методів мнемотехніки і методики правопівкульного малювання.The article considers the problem of developing figurative thinking in junior schoolchildren by means of fine arts; the course and results of research of the levels of figurative thinking development in primary school pupils at fine arts lessons in modern primary school are presented; the possible ways of pupils’ figurative thinking development as an important creative ability are offered; the ways to develop figurative thinking of primary school children are identified, namely: forming understanding of figurative language; application of didactic toys, game situations, use of a complex of methods of fine arts teaching, methods of mnemonics and methods of right hemisphere drawing. The aim of the article is to determine the real state of figurative thinking practical development in junior schoolchildren at art lessons and to identify effective ways of its development. During the ascertaining experiment, which consisted in determining the quantitative and qualitative analysis of the effectiveness of figurative thinking development in primary school children, a set of methods was used: pedagogical observation, questionnaires, interviews of teachers, parents and children; questionnaires, testing of pupils, analysis of pupils’ creative and artistic works; pedagogical experiment. The effective ways of developing junior schoolchildren’s figurative thinking at fine arts lessons are defined: 1) to apply didactic games, fairy tales, didactic toys; 2) to submit learning material in an integrated, generalized form, in the form of acquaintance with fairytale characters, in the form of travels round the “country and cities”; 3) to use the technique of right hemisphere drawing of Betty Edwards; 4) to apply systematically the methods of eidetics; 5) to use a set of methods such as conversation on the picture, suggestion, “entering the picture”, the method of personal analogy, comparison of artistic images, comparison of artistic and musical images, drawing musical images, drawing color mood, drawing portraits with lines, “author’s chair”, “revive the picture”; 6) to involve pupils in systematic communication with art in its various manifestations (literature, music, fine arts, arts and crafts, theater).ukобразне мисленнярозвиток образного мисленнямолодші школяріуроки образотворчого мистецтвамистецтвотворчістьтворчі здібностіпочаткова школаfigurative thinkingdevelopment of figurative thinkingjunior schoolchildrenlessons of fine artsartcreativitycreative abilitiesprimary schoolРозвиток образного мислення учнів початкових класів на уроках образотворчого мистецтваDevelopment of Primary School Pupils’ Figurative Thinking at Art LessonsArticle0000-0003-3689-63070000-0001-5241-095810.24139/2312-5993/2020.10/325-338