Хань ЛеKhan Le2019-04-182019-04-182018Хань Ле Експериментальне впровадження методики формування поліфонічно-виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва на основі стильового підходу [Текст] / Хань Ле // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 10 (84). – С. 237–251.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7212У статті представлено впровадження експериментальної методики формування поліфонічно-виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва на основі стильового підходу. У результаті констатувального експерименту визначено й обґрунтовано критерії та показники сформованості поліфонічно-виконавських умінь, розроблено методи діагностики поліфонічно-виконавських умінь, з'ясовано рівні сформованості поліфонічно-виконавських умінь. Формувальний експеримент перевіряв ефективність поетапного запровадження методики формування поліфонічно-виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва на основі стильового підходу. У результаті експериментальної перевірки ефективності методики формування поліфонічно-виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва на основі стильового підходу спостерігалася позитивна динаміка показників діагностичних зрізів експериментальної групи на кінцевому етапі дослідження.The article introduces an experimental methodology for the formation of polyphonic- performing skills of future musical art teachers based on stylistic approach. As a result of the ascertaining experiment, the criteria and indicators of formation of polyphonic-performing skills are determined and grounded, the methods of diagnostics of polyphonic-performing skills are developed, the levels of formation of polyphonic-performing skills are determined. The criteria for the formation of polyphonic-performing skills are chosen: cognitive-thinking, musical-perceptual, technical-performing, interpretive-communicative. Methodological support of the ascertaining experiment included: a three-point scale of evaluation was developed, on the basis of which three levels of formation of polyphonic- performing skills of future musical art teachers were established on the basis of a stylistic approach: low - passive, medium - conscious, high - productive. Molding experiment tested the effectiveness of the phased introduction of the methodology of formation of polyphonic-performing skills of future music teachers based on a stylistic approach. Implementation was carried out in the following three stages: cognitive- corrective, creative-productive, participatory-contextual. The sequence of these stages was established in accordance with the identified structural components of polyphonic performances: intellectual, perceptual, praxeological and dialogical (polylogical). Methodological support for molding experiment included methods of cognitive- search, visual-textual, analytical-semantic, and comparison of the image and means of displaying polyphonic music of various styles; sound profile and its creation, style comparison of polyphonic genres, performance complication, polyphonic compensator; creation of polyphonic and performing exercises in style, dialogical sketches, artistic additionality in the interpretation of the work for performance, art and pedagogical polylogue. As a result of the experimental verification of the effectiveness of the methodology of forming polyphonic-performing skills of future musical art teachers on the basis of a stylistic approach, there was a positive dynamics of indicators of diagnostic sections of the experimental group at the final stage of the study. In the future, we consider research: of the authenticity of the performance of baroque polyphony, of the performance specificity of polyphonic music of contemporary composers of various national cultures of the world, comparison of peculiarities of the formation of polyphonic-performing skills and harmonious-performing skills of future musical art teachers, the specifics of dialogical thinking in the implementation of works of vocal-choral and orchestral art.ukполіфоніяметодикаполіфонічно-виконавські вміннямайбутні вчителі музичного мистецтваконстатувальний експериментформувальний експериментметодистильовий підхідpolyphonymethodologypolyphonic-performing skillsfuture musical art teachersascertaining experimentmolding experimentmethodsstylistic approachЕкспериментальне впровадження методики формування поліфонічно-виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва на основі стильового підходуExperimental Implementation of the Methodology for the Formation of Polyphonic-Performing Skills of Musical Art Future Teachers Based on Stylistic ApproachArticle0000-0002-6071-994410.24139/2312-5993/2018.10/237-251