Вей СімінVei Simin2018-02-202018-02-202016Вей Сімін Темпо-ритмічні аспекти виконавства у фортепіанній методичній спадщині видатних викладачів-піаністів [Текст] / Вей Сімін // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ВВП «Мрія», 2016. – Вип. 1 (7). – С. 41–48.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4058У статті актуалізовано проблему методичного забезпечення темпо-ритмічних виконавських умінь та різноманітного їх використання у виконавській діяльності піаніста. Представлено аналіз методичної спадщини видатних викладачів гри на фортепіано стосовно темпоритмічних аспектів виконавства. Наголошено на художньо-естетичній властивості темпо-ритму, що розширює уявлення про розвиток ритмічного чуття як музичної здібності. На основі аналізу сформульовані методико-педагогічні принципи розвитку почуття темпо-ритму, метру, агогіки, усього, що складає феномен музичного часу.The article raises the problem of methodological providing of temporhythmic performance skills in a variety of their use in performing activity of the pianist. The analysis of the methodological heritage of the outstanding piano teachers on the development of rhythmic abilities and the corresponding temporhythmic aspects of performance is presented. Artistic and aesthetic property of the tempo-rhythm, expanding notions of the development of the rhythmic sense as a musical ability is stressed. It is emphasized that the existing articles, sections of books, works of the prominent piano teachers indicate that tempo-rhythm and its possession during the interpretation of works is an important aspect of the executive process at all the stages of its learning: from the analysis, a detailed study to concert performances. Based on the analysis the methodological-pedagogical principles of the development of a sense of tempo-rhythm, meter, agogic, all that constitute the phenomenon of musical time are formulated. Among these principles the following are defined: principle of mandatory grinding of the rhythmic foundations of the work by exact connection and separation of the main lobes; focused development of the tempo memory; integration; compliance with the expressive, verbal phrasing; tempo reciprocal compensation; orientation to the creative nature of the music performance rhythm.ukтемпо-ритмметро-ритммузичний часмузичні здібностітемпо-ритмічні вміннятемпо-ритмічні аспекти інтерпретації творівtempo-rhythmmetro-rhythmmusical timemusical abilitytempo-rhythmic skillstempo-rhythmic aspects of the works interpretationТемпо-ритмічні аспекти виконавства у фортепіанній методичній спадщині видатних викладачів-піаністівTempo-Rhythmic Aspects of Performance in the Piano Methodological Heritage of the Outstanding Teachers-PianistsArticle