Курінна ЛюдмилаKurinna Liudmyla2019-10-292019-10-292019Курінна, Л. Структура соціокультурної компетентності майбутніх соціальних працівників [Текст] / Л. Курінна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 6 (90). – С. 86–97.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7819У статті відповідно до поставленої мети висвітлено, обґрунтовано та схарактеризовано структуру соціокультурної компетентності майбутніх соціальних працівників. У ході наукової розвідки використано такі методи: аналіз, синтез, порівняння, систематизація, узагальнення. Запропоновано авторську структуру соціокультурної компетентності майбутніх соціальних працівників, у складі якої виділено мотиваційно-ціннісний, когнітивний, комунікативний та рефлексивний компоненти. Представлено характеристику кожного з визначених складників.The article deals with the problem of socio-cultural competence formation of a person, as confirmed by relevant statutory documents. In accordance with the educational purposes, the structure of socio-cultural competence of the future social workers is explained, substantiated and characterized. In the course of the scientific research, the author uses the following methods: analysis, synthesis, comparison, systematization, generalization. The author proposes her own structure of socio-cultural competence of the future social workers, with motivational and value, cognitive, communicative and reflective components in its structure. Having defined the essence of motivational and value component of the socio-cultural competence of future social workers, the author pays particular attention to the concepts “motive”, “motivation” and “value”, defines special characteristics of motivation and values. Having analyzed the cognitive component of the socio-cultural competence of future social workers, the researcher defines the concept “knowledge” and determines its types and essential characteristics. Having characterized the communicative component of the socio-cultural competence of future social workers, the author gives definition to the concepts “communication” and “converse”, describes types, methods and functions of communication. Having analyzed the reflective component of socio-cultural competence of future social workers, the researcher pays special attention to the content of the concept “reflection”, reveals the essence of the areas, under which the problem of reflection is considered, defines basic mental processes, which are the basis of the considered problem. The paper contains description of the most meaningful features of each component in the structure of socio-cultural competence of future social workers.ukсоціокультурна компетентністьсоціальний працівникструктурамотивмотиваціяцінністьзнаннякомунікаціяспілкуваннярефлексіяsociocultural competencesocial workerstructuremotivemotivationvalueknowledgecommunicationconversereflectionСтруктура соціокультурної компетентності майбутніх соціальних працівниківStructure of Socio-Cultural Competence of Future Social WorkersArticle0000-0001-5105-256210.24139/2312-5993/2019.06/086-097