Перевознюк Вікторія ВадимівнаPerevozniuk Viktoriia Vadymivna2025-07-102025-07-102025Перевознюк В. Досвід країн Балтії з упровадження локально орієнтованої освіти [Текст] / В. Перевознюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025. – № 2 (142). – С. 211–220. – DOI: 10.24139/2312-5993/2025.02/211-220https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17173У статті осмислено впровадження локально орієнтованої освіти у країнах Балтії в аспекті подальшої імплементації в українську освіту. Обґрунтовано, що локально орієнтована освіта, яка побудована на міцному зв’язку з територіальною громадою, на залученні школярів до розв’язання реальних місцевих проблем, надає широкі можливості для виховання патріотизму, турботи про рідний край, любові до рідної мови, національної культури і мистецтва. Виявлено причини популярності локально орієнтованої освіти, які полягають, передусім в тому, що вона максимально враховує національне, регіональне і ментальне розмаїття, адже учні навчаються на тому матеріалі, який їх безпосередньо оточує. Показано, що локально орієнтована освіта має низку позитивних ефектів, серед яких головним є підвищення мотивації завдяки актуалізації навчального матеріалу. З’ясовано, що кожна з країн Балтії обрала власний шлях упровадження локально орієнтованої освіти. Вибір залежав від тих проблем, які країна вважала найбільш актуальними. Для Естонії ними стали необхідність інноваційного розвитку та екологічні проблеми, Литва додала ще проблему з демографією. Латвія обрала як найважливіші проблеми суттєві відмінності в якості життя різних регіонів і зникнення регіональних мов. Доведено, що для української освітньої системи осмислення і врахування досвіду країн Балтії в аспекті імплементації педагогічного підходу локально орієнтованої освіти є дуже важливим. Наша країна стикнулася з усіма тими викликами, що і балтійські країни. Освітні втрати, спричинені бойовими діями, повітряними тривогами, руйнуванням закладів освіти, потребують на системне подолання. Локально орієнтована освіта має необхідний інструментарій для вирішення цих проблем. Зазначено, що упровадження цього педагогічного підходу має позитивний вплив на територіальну громаду в цілому.The article analyses the introduction of Place-based education in the Baltic States in terms of its further implementation in Ukrainian education. It is substantiated that Place-based education, which is based on a strong connection with the territorial community, on the involvement of students in solving real local problems, provides ample opportunities for fostering patriotism, care for the native land, love for the native language, national culture and art. The reasons for the popularity of Place-based education are identified, which lie primarily in the fact that it takes into account national, regional and mental diversity to the maximum extent possible, because students learn from the material that directly surrounds them. It is shown that Placebased education has a number of positive effects, among which the main one is an increase in motivation due to the actualization of educational material. It has been found that each of the Baltic countries has chosen its own way of implementing Place-based education. The choice depended on the problems that the country considered most urgent. For Estonia, these were the need for innovative development and environmental issues, while Lithuania added the problem of demography. Latvia chose significant differences in the quality of life in different regions and the disappearance of regional languages as the most important problems. It is proved that it is very important for the Ukrainian educational system to understand and take into account the experience of the Baltic countries in terms of implementing the pedagogical approach of Place-based education. Our country has faced all the same challenges as the Baltic countries. The educational losses caused by hostilities, air raids, and the destruction of educational institutions need to be systematically addressed. Place-based education has the necessary tools to solve these problems. It is noted that the introduction of this pedagogical approach has a positive impact on the territorial community as a whole.ukлокально орієнтована освітапедагогіка місцякраїни Балтіїєвроінтеграціяпедагогічні інноваціїзв’язки школи і територіальної громадиподолання освітніх втратPlace-based educationpedagogy of placeBaltic countriesEuropean integrationpedagogical innovationslinks between school and territorial communityovercoming educational lossesДосвід країн Балтії з упровадження локально орієнтованої освітиThe Experience of the Baltic Countries in Implementing Place-Based EducationArticle0000-0001-9225-345910.24139/2312-5993/2025.02/211-220