Лай СяоцяньLai Siaotsian2018-02-162018-02-162016Лай Сяоцянь Методичні вектори вокальної підготовки студентів педагогічних університетів [Текст] / Лай Сяоцянь // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2016. – Вип. 2 (8). – С. 285–292.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4012У межах представленої статті розглянуто специфіку вокальної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва в контексті взаємодії її складових. Для цього здійснено спробу умовно виокремити методичні вектори вокальної підготовки, а саме: формування у студентів вокально-технічних навичок, оволодіння майбутніми фахівцями теоретичними знаннями основ голосоутворення та розвиток у них вокально-виконавських умінь. Виявлення механізму взаємодії між означеними векторами-напрямками дозволили конкретизувати поняття “вокальна підготовка”, яку. ми розглядаємо як процес максимального розвитку у студентів здатності до глибокого розуміння змісту музичних образів та втілення їх у досконалій співацько-виконавській формі.Within the limits of the presented article the specificity of future musical art teachers’ training is considered in the context of the interaction of its components. An attempt conditionally to distinguish the directions of vocal training is carried out for this purpose, namely: the formation of students’ vocal-technical skills, the mastery of theoretical knowledge of phonation and development of their vocal and performing skills. The art of singing, influencing the aesthetic development of students, appears in their ability to understand and appreciate the beauty of vocal art and mastery of a singer, as well as to perform works of vocal music, that is both the challenging and exciting stage of the creative process. A vocal art, influencing artistic offenses, reveals the aesthetic value of various phenomena of reality, enriches the world of the personality, extends its experience, exposes musical-creative capabilities. Therefore, it is important for the future musical art teachers to have a deep understanding of the nature and specifics of vocal art as a means of artistic reflection of reality, its conditionality of general historical and social significance. Hence, we consider vocal training as the maximum process of the developing of the students’ ability for deep understanding of the content of musical images and their embodiment in perfect vocal performance form.ukвокальна підготовкаметодичний векторвчитель музичного мистецтваспівтехніка голосоутвореннявокалвокальновиконавські вмінняvocal trainingmethodological vectorsmusical art teachersingingvocaltechniques phonationvocal and performing skillsМетодичні вектори вокальної підготовки студентів педагогічних університетівThe Methodological Vectors of Students’ Vocal Training at Pedagogical UniversitiesArticle