Висоцька МаринаVysotska Maryna2024-10-012024-10-012024Висоцька, М. Дослідження форм стратегічної взаємодії суб’єктів авіатранспортної галузі [Текст] / М. Висоцька // Цифрова економіка та економічна безпека : науково-практичний журнал / Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. О. Ю. Кудріна, редкол.: В. В. Божкова, В. І. Борщ, Н. М. Вдовенко та ін.]. – 2024. – №2 (11). – С. 252–258. – DOI: https://doi.org/10.32782/dees.11-41https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/15646Дослідження взаємодії суб’єктів авіатранспортної галузі дозволило визначити основні форми інтеграційних об’єднань, оцінити наслідки їх функціонування для інших суб’єктів авіатранспортної галузі та споживачів. Визначено, що загострення конкуренції сприяло виникненню синергетичних взаємодій між авіакомпаніями шляхом формування глобальних альянсів, та суттєво змінило структуру авіаційної галузі. При цьому ці процеси доцільні як для лідерів, так і для звичайних авіакомпаній. Обґрунтовано переваги та негативні аспекти авіаційного альянсу авіакомпаній. Описано вплив горизонтального альянсу на стратегічну поведінку аеропортів та особливості процесу взаємодії авіакомпанії та аеропорту. Продемонстровано, що конкуренція між аеропортами може усунути шкідливий вплив монопольної поведінки альянсів авіакомпаній. Визначено особливості взаємодії авіакомпанії та аеропорту при здійсненні технологічних та бізнес процесів. Проаналізовано досвід регулюванні діяльності стратегічних альянсів та підходи до оцінки функціонування стратегічних альянсів.The study of the interaction of the air transport industry entities made it possible to determine the main forms of integration associations, to assess the consequences of their functioning for other entities of the air transport industry and consumers. It is determined that increased competition has contributed to the emergence of synergistic interactions between airlines through the formation of global alliances, and has significantly changed the structure of the aviation industry. At the same time, these processes are expedient for both leaders and ordinary airlines. The advantages and negative aspects of airline alliances are substantiated. The influence of horizontal alliances on the strategic behavior of airports and the peculiarities of the process of interaction between the airline and the airport are described. Airports seek to make changes in the behavior of airlines through a vertical agreement to attract additional passenger traffic. Therefore, competing airports have incentives to share concession revenues and reduce the cost of airport services. It is demonstrated that competition between airports can eliminate the harmful effects of monopolistic behavior of airline alliances, and vertical alliances strengthen the competitive position of its members and have a positive impact on the development of the country's aviation industry. It is determined that the peculiarity of interaction between an airline and an airport in the implementation of technological and business processes is: the inseparability of interaction, the importance of coordination and the impossibility of postponing any component of the technological process; dependence of the overall result of the technological process on the quality of interaction between an airline and an airport; change of positions of interaction as a supplier and a consumer. The experience of regulating the activities of strategic alliances and approaches to evaluating the functioning of strategic alliances are analyzed.ukавіаційний альянсавіатранспортна галузьконкуренціявертикальні угодиавіакомпаніяаеропортаviation allianceair transportation industrycompetitionvertical agreementsairlinesairportsДослідження форм стратегічної взаємодії суб’єктів авіатранспортної галузіInvestigation of the Forms of Strategic Interaction of Entities in the Air Transport IndustryArticlehttps://orcid.org/0000-0003-4076-7823https://doi.org/10.32782/dees.11-41