Андрейко Оксана ІванівнаAndreiko Oksana Ivanivna2024-04-082024-04-082023Андрейко О. Виконавська компетентність скрипаля в контексті роботи над музичним твором [Текст] / О. Андрейко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 8-9 (132-133). – С. 183–194. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2023.08‐09/183‐194https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14460В статті розглядається значущість виконавської компетентності скрипаля у процесі роботи над музичним твором. У зв'язку з цим, у статті подається структура виконавської компетентності скрипаля, до складу якої входить раціонально‐базовий та художньо‐творчий компоненти. На основі виявлення особливостей компонентів музично‐виконавської компетентності скрипаля у статті подається методика творчого моделювання різнохарактерного виконання виразових засобів скрипаля, що збагачує,розширює смисловий контекст виконання, забезпечує його унікальне стильове представлення, а також визначає комунікативні складові успішної публічної презентації музичного твору.The article examines the significance of the violinist's performance competence in the process of working on a musical piece. The specificity of performing activity is characterized by the involvement of the musician's image‐associative sphere while working on the composition, where the process of coordination of this sphere with the sensorimotor skills of the violinist acquires significant meaning. This prompts the performer to master the technical skills of appropriate selection, necessary to render artistic images of a musical work. Such coordination can take place under the conditions of conscious acquisition of basic technical skills, since it is at this level of development that executive technique is subject to control and regulation. In this regard, the article presents the structure of the violinist's performance competence, which includes rational‐basic and artistic‐creative components. The rational‐basic component includes the mechanisms of psychophysiological formation of the violinist's technique, such as the analysis of muscle sensation in the violinist's professional techniques, the formation of their biomechanical expediency, which potentially affects the development of the musician's elastic, mobile technique in the process of reproducing works of various styles. The artistic and creative component of the violinist's performance competence is based on the instrumental and textual pronunciation of a musical piece, the structure of which includes the creative application of the violinist's right and left hand techniques in various agogic, dynamic, timbral, and intonation‐stroke characteristics of the musical language. Based on the feature identification of the violinist's musical performance components, the article presents the specifics of the violinist's diverse performance of expressive means, which enriches and expands the semantic context of the musical piece performance, provides its unique stylistic presentation and, at the same time, reveals the creative reflection of the performer's personality in this process.ukмузично‐виконавська компетентністьраціонально‐базовий компонентхудожньо‐творчий компонентінструментально‐текстове вимовлення музичного творустиль музичного творузасоби музично‐виконавської виразностіметод творчого моделюванняхудожньо‐асоціативна індивідуалізація технічних умінь скрипалякомунікативні складові музично‐виконавської підготовкиmusical‐performance competencerational‐basic componentartistic‐creative componentinstrumental‐text pronunciation of a musical workthe style of the musical workmeans of musical and performing expressivenessmethod of creative modelingartistic and associative individualization of a violinist’s technical skillscommunicative components of musical and performance preparationВиконавська компетентність скрипаля в контексті роботи над музичним творомExecutive Competence of a Violinist in the Context of Working on a Musical WorkArticle0000‐0002‐9891‐937810.24139/2312‐5993/2023.08‐09/183‐194