Сєрих Лариса ВолодимирівнаSierykh Larysa Volodymyrivna2020-02-242020-02-242019Сєрих, Л. В. Нормативно-методичні основи взаємодії закладів загальної середньої та позашкільної освіти в естетичному вихованні підлітків [Текст] / Л. В. Сєрих // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 9 (93). – С. 108–122. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.09/108-122.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8528У статті розкрито основу концепції взаємодії закладів загальної середньої та позашкільної освіти в естетичному вихованні підлітків. Першим рівнем концепції є мегарівень, основні структурні елементи якого і розглянуто в статті. До мегарівня концепції належать соціальна складова, система суспільних відносин, демографічна складова, законодавча, нормативна база дослідження, положення, концепції, нормативні та методичні документи, які діють в умовах взаємодії закладів загальної середньої та позашкільної освіти і прямо та опосередковано впливають на розвиток естетичної вихованості підлітків. Використовуючи теоретичні методи: аналіз, узагальнення, порівняння й зіставлення різних нормативно-методичних актів було з’ясовано контент змісту основних засад позашкільної та загальної середньої освіти в естетичному вихованні підлітків. Детально розглянуто нормативну базу дослідження.The article describes the basis of the concept of interaction between institutions of general secondary and out-of-school education in the aesthetic education of adolescents. The first level of the concept is mega-level, the main structural elements of which are discussed in the article. Concepts include the social component, the system of social relations, the demographic component, the legislative, normative base of research, provisions, concepts, normative and methodological documents, which operate in the conditions of interaction of institutions of general secondary and out-of-school education and directly and indirectly influence development of aesthetic education of teenagers. Using theoretical methods: analysis, generalization and comparison of different normative-methodological acts, the content of the basic principles of out-of-school education and general secondary education in aesthetic education of teenagers was found out. Organization of interaction of secondary and out-of-school education in the aesthetic education of teenagers is based on the results of the analysis of their practical and aesthetic activities and takes into account the components of aesthetic education: emotional, informational, communicative. In the interaction of secondary and out-of-school education in the aesthetic education of teenagers the methodological basis is integration of knowledge in the field of aesthetics, pedagogy, ethics, psychology, theories of aesthetic education. The regulatory framework of the study is considered in detail. This made it possible to expand content of basic principles of out-of-school and general secondary education in accordance with orientation of the specifics of educational activities offered today by general secondary and out-of-school education and to highlight the content and scope of educational concepts, provisions, phenomena that are interrelated. Based on the above mentioned it can be argued that the invariant of process of interaction of secondary and out-of-schools education in the aesthetic education of teenagers is aesthetic activity of teenagers, is carried out primarily in diverse social creativity.ukвзаємодіязаклади загальної середньої освітизаклади позашкільної освітимегарівень дослідженняпідліткиестетичне вихованняinteractionmega-levelsecondary schoolsout-of-school educationaesthetic educationteenagersНормативно-методичні основи взаємодії закладів загальної середньої та позашкільної освіти в естетичному вихованні підлітківNormative-Methodological Basis of Interaction of Institutions of General Secondary and Out-of-School Education in Aesthetic Education of TeenagersArticle0000-0001-5290-859610.24139/2312-5993/2019.09/108-122