Лучкевич ВікторіяLuchkevych Viktoriia2022-10-072022-10-072022Лучкевич, В. Впровадження диференційованого підходу до вивчення іноземної мови: теоретико-методичний аспект [Текст] / В. Лучкевич // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 1 (115). – С. 252–260. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.01/252-260.10.24139/2312-5993/2022.01/252-260https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/12489У статті обґрунтовано переваги застосування диференційованого підходу під час навчання іноземної мови в закладах середньої освіти та комплексного аналізу навчальних стратегій диференційованого навчання з метоя впровадження основних його принципів і прийомів у навчальний процес. З’ясовано, що диференціація є одним із ефективних способів організації навчання, який ґрунтуються на особистісному зростанні кожного учня шляхом диференціації змісту, процесу й середовища навчання, а також виборі певних стратегій відповідно до навчального профіля учня.The article substantiates the advantages of applying a differentiated approach to foreign language learning in secondary school and the comprehensive analysis of educational strategies of differentiated learning in order to implement its basic principles and techniques in the educational process. The analysis of the current research of these issues showed that the main analyzed questions were the theoretical aspects of the conceptual apparatus of differentiated learning, the problems of level differentiation of educational material in foreign language learning of students, finding effective techniques and approaches to learning the material in heterogeneous groups. The study found that a differentiated approach was implemented through a complex combination of differences, in what was its uniqueness and effectiveness. Its key component in the process of foreign languages learning is to take into consideration the individual student characteristics, their needs and cognitive interests in order to achieve the basic learning goals. When applying a differentiated approach, the student is constantly in the situations of creative search, an active observation and listening to the different points of view on the problem, as well as an active involvement in the process of discussion, decision-making and so on. Thus, the application of the differentiated approach to foreign language learning contributes to the effective deepening of students’ knowledge, the activation of their cognitive and mental activity, their creativity, their development of critical thinking and independence. In the article, the differentiation has been found to be one of the most effective ways to organize the learning process, based on the personal growth of each student by differentiating the content, the process and the learning environment and varying strategies according to the student’s learning profile for effective learning of foreign language.ukдиференційований підхіддиференційоване навчаннялінгводидактикаосвітнє середовищезміст навчанняпринципи навчаннянавчальний профіль учняdifferentiated approachdifferentiated learninglanguage didacticlearning environmenteducational processlearning contentprinciples of learningstudent’s learning profileВпровадження диференційованого підходу до вивчення іноземної мови: теоретико-методичний аспектIntroduction of a Differentiated Approach to the Study of a Foreign Language: Theoretical and Methodological AspectArticle0000-0002-3363-7791