Замрозевич-Шадріна СвітланаZamrozevych-Shadrina Svitlana2021-09-212021-09-212020Замрозевич-Шадріна, С. Формування культури здоров’я особистості у вітчизняному і зарубіжному досвіді [Текст] / С. Замрозевич-Шадріна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 10 (104). – С. 347–355. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.10/347-355.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11306Метою статті є висвітлення окремих теоретико-прикладних аспектів формування культури здоров’я особистості у вітчизняному й зарубіжному досвіді. Для досягнення визначеної мети було використано такі методи дослідження: теоретичний аналіз педагогічної, філософської, психологічної літератури, нормативних документів, матеріали періодичних видань із теми дослідження. Актуалізовано необхідність вивчення проблем, пов’язаних із процесом формування культури здоров’я особистості як універсального загальнолюдського концепту. Узагальнено, що формування культури здоров’я є важливою складовою міжгалузевих досліджень і багатогранно представлене в науковому дискурсі. У теоретичній площині, відповідно до поставленої мети, проаналізовано наукові позиції щодо дефініції поняття «культура здоров’я» у вітчизняному й зарубіжному досвіді, схарактеризовано концепції культури здоров’я, змістовно представлені в російській науковій думці. У площині прикладної складової наведено приклади успішних практик міжнародного проєкту «Європейська мережа шкіл сприяння здоров’я» та громадської організації Дитячий фонд «Здоров’я через освіту».The purpose of the article is to highlight some theoretical and applied aspects of the formation of a culture of personal health in domestic and foreign experience. To achieve this goal, the following research methods were used: theoretical analysis of pedagogical, philosophical, psychological literature, normative documents, materials of periodicals on the research topic. The need to study the problems associated with the process of forming a culture of personal health as a universal universal concept. It is generalized that the formation of health culture is an important component of intersectoral research and is multifaceted in scientific discourse. In the theoretical plane, in accordance with the set goal, the scientific positions on the definition of the concept of "health culture" in domestic and foreign experience are analyzed, the concepts of health culture, meaningfully presented in Russian scientific thought, are characterized (E. Weiner, V. Kolbanov, L. Tatarnikova, I. Glynyanova, E. Shulgin, S. Lebedchenko, M. Marynina). Thus, E. Weiner characterizes the culture of health as a person’s awareness of the value of health in a number of life priorities that determine his care for his health and the health of others. Another concept of health culture is based on the following principles: from health-based mental and physical self-development through a scientific understanding of the essence of health and self-knowledge to a culture of health, healthy lifestyle and physical health. According to the third approach under the culture of health means a dynamic stereotype of behavior that promotes a healthy lifestyle and determines a caring attitude to the health of others. According to the concept of I. Glynyanova healthy lifestyle, the practical implementation of such a program as a result of creative interpretation and individually determined at the personal level of certain (and acceptable to the individual) concepts and doctrines of health, healthy people and healthy lifestyles necessary for harmonious existence. In the analyzed concepts, some scientists focus on the socio-value aspect of health culture, in the definitions of others - the dominant nature of the activity. Examples of successful practices of the international project "European Network of Schools for Health Promotion" and the public organization Children's Fund "Health through Education" are given in the field of applied component. It was found that the "European Network of Schools for Health Promotion" through health-oriented activities contributes to the formation of children's values of health, creating a healthy environment and coordinating the activities of schools to improve the efficiency and quality of their results, as well as dissemination of effective innovative experience of such activities in European countries. The Children through Health through Education Foundation focuses its work on the development and implementation of programs in educational institutions based on the development of healthy lifestyle skills and prevention of socially dangerous diseases as important components of personal health culture.ukконцепції культури здоров’яздоров’я особистостівітчизнянийзарубіжнийдосвідшколи сприяння здоров’юформуванняconcepts of health culturepersonal healthdomesticforeignexperiencehealth promotion schoolsformationФормування культури здоров’я особистості у вітчизняному і зарубіжному досвідіFormation of Culture of Personal Health in Domestic and Foreign ExperienceArticle0000-0003-0138-358710.24139/2312-5993/2020.10/347-355