Нижник ТетянаNyzhnyk Tetiana2024-11-012024-11-012024Нижник, Т. Досвід впровадження тьюторингу в інклюзивній освіті у вищих навчальних закладах Європи та США [Текст] / Т. Нижник // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редакційна рада: О. В. Боряк, М. Воскоглу, Т. Д. Лукашова та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2024. – Т.12, № 7 – С. 57–62. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol12i7-008https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/15904В статті досліджено практику впровадження тьюторингу в академічному навчанні здобувачів з особливими освітніми потребами в європейських та американських університетах. Автором розглянуто теорії, що складають основу сучасного тьюторингу, а саме: теорію соціального розвитку Л. Виготського, теорію соціальної взаємозалежності Келлі, теорію ситуаційного навчання Ж. Лаве і Е. Венгера. В рамках теоретико-методологічного підґрунтя тьюторингу було окреслено одну із найбільш ефективних методик активного залучення вихованця до освітнього процесу - скаффолдінгу, за допомогою якого відбувається когнітивний, метакогнітивний, емоційний та соціальний розвиток осіб з особливими освітніми потребами. В статті проаналізовано методичні аспекти тьюторингу здобувачів з особливими освітніми потребами у вищих навчальних закладах освіти Європи та США в процесі індивідуальної (private tutoring), групової (peer tutoring) та дистанційної (online tutoring) форми супроводу. Особливу увагу приділено застосуванню спеціальних прийомів та методів педагогічної підтримки на лекційних, практичних, лабораторних заняттях зі студентами з комплексними психофізичними порушеннями, а також з розладами аутистичного спектру (РАС). Це дослідження дозволило зробити висновки щодо подальших перспектив впровадження тьюторингу в умовах інклюзивної освіти на рівні вищих навчальних закладах України, зокрема розробки курсів, програм підготовки майбутніх тьюторів, тренінгів з психологічної підготовки викладачів до роботи в інклюзивному середовищі, а також створення окремих структурних підрозділів в університеті, які будуть керувати процесами залучення та супроводу освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами.The article examines the practice of tutoring in the academic education of applicants with special educational needs in European and American universities. The author considered the theories that form the basis of modern tutoring, namely L. Vygotsky's theory of social development, Kelly's theory of social interdependence, J. Lave's, and E. Wenger's theory of situational learning. As part of the theoretical and methodological basis of tutoring, one of the most effective methods of active pupil involvement in the educational process was outlined - scaffolding, which is used for the cognitive, metacognitive, emotional, and social development of persons with special educational needs. The article analyzes methodological aspects of tutoring students with special educational needs in higher education institutions in Europe and the USA in the process of individual (private tutoring), group (peer tutoring), and remote (online tutoring) forms of support. Special attention is paid to the use of special techniques and methods of pedagogical support in lecture, practical, and laboratory classes with students with complex psychophysical disorders, as well as with autism spectrum disorders (ASD). This study made it possible to conclude the further prospects for the introduction of tutoring in the conditions of inclusive education at the level of higher educational institutions of Ukraine, in particular, the development of courses, training programs for future tutors, training on the psychological preparation of teachers to work in an inclusive environment, as well as the creation of separate structural units at the university, who will manage the processes of involvement and support of the educational process of persons with special educational needs.ukтьюторингтьюторинг у вищих навчальних закладах освітиздобувачі з особливими освітніми потребамиінклюзивна освітаіндивідуалізація навчанняtutoringtutoring in higher education institutionsapplicants with special educational needsinclusive educationindividualization of educationДосвід впровадження тьюторингу в інклюзивній освіті у вищих навчальних закладах Європи та СШАExperience of Implementing Tutoring in Inclusive Education in Higher Educational Institutions in Europe and the USAArticle0009-0001-1945-023410.31110/2616-650X-vol12i7-008